• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 25 februari 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Dans

Witte broekjes, contrapunt en gewetensstrijd

Erna Metdepenninghen door: Erna Metdepenninghen
2 juli 2019
in Dans, Recensies
0
Witte broekjes, contrapunt en gewetensstrijd
0
SHARES
84
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Munt rondde zijn dansaanbod voor het seizoen 2018-19 af met een optreden van Rosas in het   Kaaitheater. Op het programma stond een repertoire-avond met Bartók/Beethoven/Schönberg: drie vroege werken van Anne Teresa De Keersmaeker, telkens geïnspireerd door een klassieke compositie. Voor de gelegenheid was er ook live-muziekbegeleiding. Daarvoor tekenden musici van Ictus voor Bartók en Beethoven, en orkestleden van Brussels Philharmonic onder leiding van Alain Franco voor Schönberg.

Quatuor n° 4 uit 1986 is de oudste choreografie, maar vertoont nog geen enkele rimpel. Integendeel. Dit stuk voor vier danseressen brengt je terug naar de beginperiode van Rosas; naar het verwonderd en geboeid kijken naar vier huppelende meisjes in hun zwarte, wervelende jurkjes en zwarte bottines. En dan waren er die witte broekjes die ook af en toe even meespeelden in deze speelse, strijdvaardige choreografie op Bartóks complexe ritmes en harmonieën. Je herinnert je weer de gracieuze sprongetjes, die knipoog af en toe, die strengheid in de bewegingen die het geheel zo complex en boeiend maken. Dat zullen de leden van de eerste bezettingen, die nieuwkomers bij de instudering begeleidden, wel duidelijk gemaakt hebben.

In Die Grosse Fuge, een choreografie ontstaan in 1992, is de toon helemaal anders. Nu staan er alleen zwart geklede mannen op de bühne. Die bewegen op de tonen van Beethovens Große Fuge meestal individueel in De Keersmaekers zoeken naar een mannelijk vocabularium. Er zijn confrontaties. De zwaartekracht wordt blijkbaar uitgedaagd in een choreografie die het ingenieuze contrapunt van de Duitse componist poogt te vertalen. Het is een niet erg toegankelijk werk, dat veel vraagt van zowel dansers als publiek.

Voor Verklärte Nacht van Arnold Schönberg lieten de vier prima musici van Ictus, die telkens op het toneel speelden, de plaats aan de strijkers-collega’s van Brussels Philharmonic. Die nestelden zich in de smalle orkestbak. Zo hadden de twee dansers het hele lege, kale toneel om de nieuwe versie van de choreografie uit 1995 te vertolken. Verklärte Nacht, gebaseerd op een gedicht van Richard Dehmel, brengt het verhaal van twee mensen die van elkaar houden. Maar het koppel wordt geconfronteerd met het feit dat de vrouw een kind verwacht van een andere man van wie ze nooit gehouden heeft. Uiteindelijk beslissen ze het kind als hun eigen kind te aanvaarden. In haar versie laat Anne Teresa De Keersmaeker vooral de vrouw aan het woord komen en haar schuldgevoelens vertolken. De man blijft lange tijd afzijdig. Maar dan mag hij ook zijn gewetensstrijd uitbeelden. Uiteindelijk komt het tot verzoening in een duet. Er werd prima gedanst, maar alles samen kwam er in het stuk betreurenswaardig weinig emotie tot uiting.


  • WAT: Bartók/Beethoven/Schönberg
  • WIE: Anne Teresa De Keersmaeker (choreografie), Rosas (dans), Ictus en Brussels Philharmonic o.l.v. Alain Franco (muziek)
  • WAAR: Kaaitheater, Brussel
  • WANNEER: woensdag 19 juni 2019
  • FOTO’S: © Anne Van Aerschot

 

1 of 3
- +

 

Tags: Alain FrancoAnne Teresa De KeersmaekerArnold SchönbergBela BartokBrussels PhilharmonicDe MuntErna MetdepenninghenIctusKaaitheaterKlassiek CentraalLudwig Van BeethovenRosas
Vorig artikel

Heksenketel en valkuil

Volgend artikel

Voci celesti op Salzburger Festspiele Pfingsten 2019

Volgend artikel
Voci celesti op Salzburger Festspiele Pfingsten 2019

Voci celesti op Salzburger Festspiele Pfingsten 2019

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

2 dagen ago
Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

4 dagen ago

Matthieu Idmtal getuige van fijnzinnigheid

5 dagen ago
Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist