• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 21 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Dans

Isabelle Beernaert in Tabula Rasa

Viviane Redant door: Viviane Redant
30 november 2017
in Dans
0
Isabelle Beernaert in Tabula Rasa
0
SHARES
57
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Isabelle Beernaert is inmiddels een begrip geworden. Ze kreeg haar opleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Maakte carrière als danseres, maar geraakte bij het grote publiek bekend als choreografe. Met de intense choreografieën die ze creëerde voor het tv-format: So You Think You Can Dance en haar overwinning bij The Ultimate Dance Battle illustreerde ze welk een onuitputtelijke goudader dans is. Het brede spectrum van dans, werd in de grootste verscheidenheid geëxploiteerd en getoond. Dan volgden grote dansproducties Ne me quitte pas; Et après; Red, Yellow Blue, …. waarin de relatie man/vrouw een constante was. Inmiddels heeft ze een toegewijde fanbase opgebouwd.

Nieuw werk

Isabelle Beernaert is een creatieve workaholic en pakt nu uit met Tabula Rasa. Dit betekent voor Beernaert met een schone lei opnieuw beginnen in volle kracht. In het programmaboekje geeft ze een inkijk in haar privéleven: “Ik heb zelf zoiets meegemaakt. Het tapijt onder mijn bestaan werd weggetrokken. Ik wilde  doorgaan, maar ik kon niet meer vooruit. Ik moest stilstaan en opnieuw leren kijken, luisteren en voelen.” Het motto van Edith Piaf was: “Chanter la vie, pleurer l’amour’, een accentverschuiving bij Beernaert: “Danser la vie, pleurer l’amour’.

Tabula Rasa werd eens te meer een eclectische voorstelling zowel wat muziek als dansstijlen betreft. De muziekkeuze  is een weerspiegeling van de wereld zoals die is met verdriet, onrust, overgave, passie, veerkracht. Een handvol van de fenomenen die bij het bestaan horen en waarmee we moeten omgaan. De voorstelling gaat over zwart en wit, yin en yang. Om dit dansant te vertolken koos ze voor een gevarieerde soundscape met sterk uiteenlopende genres: van Vivaldi en Richter tot Udo en Lara Fabian én vele anderen. Ze verzamelde rond zich dansers uit de hele wereld: onder meer uit Japan, Libanon, Spanje, Indonesië, Nieuw-Zeeland en Nederland. In hun performances licht de eigen cultuur sterk op, waardoor het geheel niet alleen fysiek en gevoelvol maar ook iets transcendents en mystieks krijgt. Dat stukje Oosterse magie is ook terug te vinden in de kostumering, prachtig werk van Shura Glasmeyer. Ze koos voor kimono’s in soepel vallende stoffen die mooi uitwaaieren tijdens het  dansen: in wit en zwart met enkele toetsen grijs of vuurrode accenten.

Scènebeeld

De enscenering is minimalistisch, met een uitgekiende verfijnde lichtregie. Grootse effecten worden bereikt met de geprojecteerde beelden over de gehele hoogte en lengte van de fond. Impressionant. Het onvermogen van de mens is sterk in beeld gebracht door de projectie van natuurelementen. Hogenhuize golven  beuken meedogenloos op de rotsen. De ongereptheid van een besneeuwd bergmassief, met hier en daar een kale strook rots is terug te vinden in de kimono van de danseres: overwegend wit, met een strook grijs in een associatieve verbeeldingskracht. Heel knap! Projecties, muziek en dans worden cumulatief tot een krachtige imaginaire taal gesmeed in een hybride danspalet. Ik bleef toch een beetje op mijn  honger zitten met ‘Tabula Rasa’. Door de fragmentaire verhaalstructuur, het eeuwige man/vrouw verhaal krijg je ook een déjà-vu. Te veel van hetzelfde om het boeiend te houden. Ik had het  wat extraverter, speelser, wilder, groovier verwacht!

Mooi zijn de groepsscènes op de muziek van de Japanse Kododrummers: ongeremd en driftig in een wervelende energie. Verademend en boeiend is ook de dans van Boby Ari Setiawan met Indonesische roots. Dit land heeft een rijke danstraditie met veel symboliek. In een perfecte beheersing van leden en spieren, en een breed contact met de aarde, waarbij de handbewegingen zeer kenmerkend en precieus zijn, houdt hij het publiek in de ban. Het is genieten van gratie en techniek. Wie er ook uitspringt is Raïfa Bazzi, een allround performer. Zij waart op de scène rond als een verloren ziel, wordt mee opgenomen in een danssequentie, om dan weer in complete verstilling prominent aanwezig te zijn.   Il faut le faire.

De muziek stond ook iets té luid om nog aangenaam te zijn.

Een voorstelling met vijftien getalenteerde jonge dansers die een groot publiek zeker zal bekoren.

Op tournee, vooral in Nederland, nog te zien in Vlaanderen: zo. 10 dec. Ethias Theater Hasselt, zo. 17 dec. Concertgebouw Brugge , zo. 4 febr. Stadsschouwburg Antwerpen


  • WAT: Tabula Rasa
  • WIE: Isabelle Beernaert
  • WAAR: Capitole Gent
  • WANNEER: 26 november 2017
  • Foto’s: ©Dancers On Stage

 

1 of 6
- +
Tags: Capitole GentIsabelle BeernaertKlassiek CentraalTabula RasaViviane Redant
Vorig artikel

De primadonna’s van de Weense Staatsopera

Volgend artikel

Frascati Symphonic brengt creatie van Marcel De Jonghe

Volgend artikel
Frascati Symphonic brengt creatie van Marcel De Jonghe

Frascati Symphonic brengt creatie van Marcel De Jonghe

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

7 uur ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

1 dag ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

1 dag ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

1 dag ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist