• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 16 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Dans

Dansgezelschap Isabelle Beernaert

Redactie door: Redactie
26 januari 2014
in Dans
0
Isabelle Beernaert  Red Yellow Blue
0
SHARES
53
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Isabelle Beernaert is één van die gedreven vrouwen in de wereld van de dans. Een harde werker. In een niet aflatend ritme bracht ze de voorbije jaren avondvullende dansproducties waarin ze jonge dansers een podium biedt. Haar verdienste schuilt niet alleen daarin, door een specifieke aanpak houdt ze een breed publiek gevangen in de dans. 

Isabelle Beernaert is één van die gedreven vrouwen in de wereld van de dans. Een harde werker. In een niet aflatend ritme bracht ze de voorbije jaren avondvullende dansproducties waarin ze jonge dansers een podium biedt. Haar verdienste schuilt niet alleen daarin, door een specifieke aanpak houdt ze een breed publiek gevangen in de dans. 

Met haar jongste productie ‘Red, Yellow, Blue’, dat bulkt van energie, maakte ze een succesvolle tournee in Nederland. De laatste twee voorstellingen, in Antwerpen gepland, trokken eveneens volle zalen. Centraal thema is andermaal de liefde, die aan bod komt in een bontgekleurde weelde: ‘Red’ voor passie, ‘Yellow’ voor comfort en geluk, ‘Blue’ voor verdriet. Niet één liefde is dezelfde. Het brede palet: van liefde tot haat, tederheid versus agressie, intimiteit tot onverschilligheid wordt gecapteerd en in beeldtaal gegoten. Ze brengt de ambiguïteit van de menselijke psyche in beeld. Hoe we het ene willen en tegelijkertijd het andere. Hoe onze geest steeds verschillende kanten wordt opgetrokken. Hoe we niet één persoon zijn maar velen, in één lichaam. Techniek, charme en emotie zijn weerkerende elementen. Volgens Gabrielle Roth (1941-2012 danseres met een speciale interesse voor transcendente dans en sjamanisme) is liefde in wezen dé primaire energie van alle energie in beweging, het echt voelen van elk moment en reageren op wat zich voordoet. Daarop wordt met verve ingespeeld.

De openingsscène: geprojecteerde beelden van oorlog en geweld zijn confronterend. De wereld draait dol. De gruwel doet naar adem happen! Dan neemt Isabelle Beernaert de toeschouwer bij de hand en voert hem een ander universum binnen.  In het duister licht een figuur op. De sfeervolle en inventieve belichting van Mike den Ottolander, we kunnen hier eigenlijk spreken van co-creatie en participatie, optimaliseert het geheel. De belichting maakt eigenlijk mee de voorstelling als ruimtelijke en zintuiglijke omgevingsfactor die de sensibiliteit van de dansers aanscherpt.

Volgens het beproefde procedé in de voorstellingen ‘Ne me quitte pas’ ‘Et après’ en ‘C’est la vie’, gebruikt Isabelle Beernaert ook hier weer liedjes die in het collectieve geheugen gegrift staan. Nederlandse, Franse, Spaanse liedjes met inspirerende en beschrijvende lyriek, die ooit in de hitparade stonden. Via de tekst vindt er een sterke associatie plaats en kan een breed publiek de expressie van de dans ook beter smaken. Indrukwekkend was de choreografie op flarden uit de Carmina Burana van Carl Orff. Op de scène staan ook heel wat nationaliteiten van getalenteerde dansers met hun eigen background. Muziek is en blijft een diepmenselijke uitdrukkingsvorm die in de dans beeld wordt in solo’s, duetten, massascènes.

Zeker potentieel aanwezig

De lijnen gebeeldhouwd, maar breekbaar. Samen te vatten in afstand en nabijheid. In ‘Red, Yellow, Bleu”, zit ook weer een interessante kruisbestuiving van verschillende dansstijlen: gaande van  klassiek ballet, modern-jazz, maar net zo goed urban-dansstijlen zoals hiphop en straffe staaltjes van breakdance. Ze zijn complementair. Waar in vorige producties voor de pure dans werd gekozen, worden in ‘Red, Yellow, Blue’ ook objecten, tafels en stoeltjes ten tonele gevoerd. De spitsvondigheid waarmee dit gebeurt, smaakt eigenlijk naar meer. Er zitten ook sprankels humor in de voorstelling verwerkt. Over liefde geraakt men weliswaar nooit uitverteld maar misschien wordt het nu toch tijd om andere invalshoeken te zoeken. Een kleine hint misschien. Die twee pistes: voorwerpen betrekken in de dans én humor zouden verder onderzocht en geëxploiteerd kunnen worden. Wat tot verbluffende acts kan leiden. Er is zeker potentieel in de groep aanwezig om daar verder mee aan de slag te gaan. Ideeën die nog opgesloten zitten maar op de deur beuken om vrij gelaten te worden.

Vorig artikel

Vlaamse Opera en Koninklijk Ballet van Vlaanderen worden

Volgend artikel

2 x Charpentier, en nu eens niet het Te Deum

Volgend artikel
Marc Antoine Charpentier

2 x Charpentier, en nu eens niet het Te Deum

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

21 uur ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

2 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

5 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist