Nominatie Gouden Label Kamermuziek – Wist u dat er in Waasmunster midden het groen in de jaren ’70 vorige eeuw een abdij, die intussen niet meer bewoond is want geen geestelijke meer, gebouwd werd, al is het op de plaats waar in de bloei van de middeleeuwen eerder een abdij ontstond? De Abdij Roosenberg wordt een staaltje van hedendaagse architectuur genoemd. Niet helemaal mijn ding – geef mij maar een romaanse of vroeg gotische abdij – maar muziek komt in de kapel behoorlijk tot haar recht.

Pianist Yannick Van de Velde nam de uitdaging van een geboden kans aan, om in dat kader een concert van ‘het hoogste niveau’ te organiseren. Hij zocht een aantal musici bij elkaar die hij leerde kennen als medestudent en / of als jongere professionele musicus verbonden aan een top-orkest en zo meer. Hij moest niet echt op zoek naar een cellist, zijn broer Jonathan heeft ‘het’ en ook Yannicks verloofde, Amélie Dendal is één met de ziel van de muziek. Samen met hen was er al een trio, maar Yannick wilde het onbekende sextet van Glinka uitvoeren. Daar vond hij Nadja Nevolovitsch voor, violiste verbonden aan het Brussels Philharmonic, David Desimpelare, contrabassist bij onder meer het Concertgebouworkest Amsterdan, Francesca Zappa die de altviool speelt bij de Berliner Philharmoniker ne doorwortelde kamermuzicus viool en altviool Vincent Hepp die we nog kennen van het voormalige Kryptos Quartet, het Taurus Kwartet en lid van het symfonisch orkest van De Munt. Yannick vond dus een aantal musici met een opvallende orkestervaring, maar dat zou hen niet tegenhouden om een onvergetelijke avond romantische kamermuziek te brengen waaronder een paar minder bekende werken.

De harmonie van de romantiek

Glinka’s Grand Sextet is een heerlijk lyrisch romantisch werk. De vader van de Russische romantische muziek was bij de compositie nog deels Duits geïnspireerd, maar weet de zinsbouw om te vormen tot de Russische ziel. Een bijzonder fraai, vloeiend, melodieus werk met fijnzinnige intieme dialogen. Zo spijtig dat men dit werk amper uitvoert. Zoek er maar een opname van… De interpretatie was zeer sterk, door en door professioneel met rijke frasering, kracht – soms bleek je midden het orkest te zitten in plaats van in een ruimte waar kamermuziek klonk – en harmonie. De vermelde strijkers speelden samen met pianist Yannick Van de Velde. Wat een symbiose en temperament dat beheerst werd waar het absoluut moest en losbarstte waar het mocht.

Een graad genialer is het Piano Sextet van Mendelssohn. Adembenemend als je weet dat de componist amper 15 jaar was toen hij dit veeleisende virtuoze, maar ook onvoorstelbaar zwaarmoedig en emotioneel geladen werk componeerde. Ja, indrukwekkend en zo was ook de uitvoering, nu met aan de piano Amélie Dendal. Op CD, net als Glinka, dat is de boodschap die ik hier meegeef. Hoe talenten zich toch vinden en dan een gelegenheidsensemble vormen dat blijkbaar voor de 150ste keer of zo op het podium het beste van zijn kunnen laat horen. En dat beste werd nog eens bevestigd met de uitvoering van Schuberts Forellenkwintet.

Welja, vissen deden de musici niet, maar voeden deden ze het publiek toch met hun ‘vis’, namelijk al die mooie muziek van Glinka, Mendelssohn en Schubert. Voor het eerst overkwam met bij het beluisteren van dit beroemde werk ontroering in de dialoog tussen de piano en de viool. Opvallend was ook de inbreng van de contrabas die ik nooit, maar dan ook nooit eerder zo aanwezig hoorde met zijn bijzonder ondersteunende kleuren. De touché van Amélie Dendal verdient ook een extra vermelding en niet alleen haar touché, ze musiceert zachtaardig en met veel zuivere liefde. Het maakt haar spel zeer persoonlijk en toch totaal passend in de visie van de componisten. Elk lid van het ensemble had een volledige inbreng zonder bewuste profilering. Alles ten dienste van de Muziek en dat werd door het publiek met een langdurig en luid applaus bedankt.

Fijntjes was ook dat er nagepraat kon worden bij een smakelijk belegd broodje en hapje en drankje. Een avond die om herhaling vraagt en die we nomineren met een Gouden Label Kamermuziek omwille van de kwaliteit op zich, maar ook omwille van de uitstekende programmakeuze en -opbouw. Zo hebben we het zeer graag.


  • WAT: Sextetten van Glinka en Mendelssohn en het Forellenkwintet van Schubert
  • WIE: Yannick Van de Velde, Jonathan Van de Velde, Amélie Dendal, David Desimpelaere, Nadja Nevolovitsch, Vincent Hepp en Francesca Zappa
  • WAAR & WANNEER: Zaterdag 17 februari 2018, Abdij van Waasmunster
  • FOTO’S: © Klassiek Centraal