• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 3 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Zelfs herfstgesnotter brengt Het Collectief niet van de wijs

Jasper Croonen door: Jasper Croonen
27 september 2018
in Concerten, Recensies
0
Zelfs herfstgesnotter brengt Het Collectief niet van de wijs
0
SHARES
47
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Festival 20/21 presenteert al jarenlang de klassiekers van de toekomst. Al zo lang, dat Le Sacre op hun openingsconcert eigenlijk al een klassieker van het verleden is geworden. Maar daar hoor je ons niet over klagen.

Een programma uitgepuurd tot de essentie. Amper twee werken, maar dan wel twee die perfect toegespitst waren op het ensemble. Bartóks Sonate voor twee piano’s en slagwerk en Le Sacre du Printemps. In een pianoreductie, maar dan wel aangevuld met een slagwerksectie.

Dat de Pieter de Somer-aula niet gemaakt is als concertzaal, maar wel als martellokaal voor de vele nieuwe studenten in een massaopleiding, is altijd pijnlijk duidelijk op het openingsconcert van Festival 20/21. Elke horlogepiep of gsm-vibratie duidelijk hoorbaar.

De plotse intrede van de herfst droeg zeker niet bij tot de luisterervaring. Het seizoen van de verkoudheidskuch is een jammerlijke gewoonte geworden, maar dat we er in Leuven ook trompettergesnut moesten bijnemen was van het goede teveel. Daarom een warme oproep in deze kille dagen. Bij verkoudheid, gewoon thuisblijven.

Instrumenten met een identiteitscrisis

Maar laten we het over de muziek hebben. Bartóks Sonate was niet zo strak als ze had mogen zijn. De pianomelodieën liepen te vaak dooreen in een vervelende geluidsmassa, al heeft ook dat weer grotendeels met de concertaula te maken. Het was vooral de percussie die het werk staande hield.

Toch slaat die lofzang niet alleen op Tom De Cock en Titus Franken. Ook beide pianisten van Het Collectief transformeerden hun piano’s tot percussieve raminstrumenten. Dat spel tussen ritme en melodie, want ook de percussionisten namen vaak melodische lijnen op zich, speelde het viertal dan weer wel goed uit. De voornaamste reden waarom Bartóks sonate niet helemaal ontaarde in een ergere warboel.

Dat percussieve uit het snaarinstrument naar boven halen deed Het Collectief ook in Le Sacre du Printemps. In Les Augures Printaniers klonken de syncopische strijkakkoorden uit het origineel op de piano’s nog dreigender en drammender. De energie die in het origineel uit de gigantische orkestbezetting komt, wordt hier opgewekt door de aartsmoeilijkheid van de pianoreductie. Goed, er waren hier en daar schoonheidsfoutjes, maar als je probleemloos door deze partituur dartelt klinkt het te klinisch. Nu wrong het af en toe, en gelukkig maar.

Er werd zeker niet te kwistig met de percussiesectie omgesprongen, maar het duo voegde op net de juiste momenten accenten toe. In de finaledelen groeide het aandeel van De Cock en Franken en zo slaagde deze minimale bezetting er toch in om de fenomenale climaxen uit het originele werk na te bootsen. Al werden ze ook hier weer, and I hate to bring it up again, niet geholpen door de zaalakoestiek.

Het openingsconcert van Festival 20/21 werd er een van willen en, ondanks stevige tegenwerking, ook kunnen. Ideetje: we doen dit openingsconcert volgend jaar gewoon nog eens over, maar dan in een betere zaal.


  • WAT: Béla Bartók, Sonate voor twee piano’s en slagwerk; Igor Stravinsky, Le Sacre du Printemps
  • WIE: Het Collectief (piano), Tom De Cock & Titus Franken (slagwerk)
  • WAAR: Pieter de Somer-aula, Leuven (i.h.k.v. Festival 20/21)
  • WANNEER: vrijdag 3 augustus 2018
  • FOTO: © Guy Buys
Tags: Bela BartokFestival 20/21Het CollectiefIgor Stravinsky
Vorig artikel

De Franco-Flamands gelezen door andere ogen

Volgend artikel

Brussels Chamber Music Festival 2018

Volgend artikel
Brussels Chamber Music Festival 2018

Brussels Chamber Music Festival 2018

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

2 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

3 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

3 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist