• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 27 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Vestard Shimkus, een pianist-componist met inzicht

Matthias De Bel door: Matthias De Bel
19 september 2017
in Concerten
0
Vestard Shimkus, een pianist-componist met inzicht
31
SHARES
31
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

In het kader van Brussels Chopin Days speelde de Letse pianist Verstard Shimkus op 15 september 2017 in het Koninklijke Muziekconservatorium van Brussel. Deze pianodagen worden nu al voor het vijfde jaar op rij georganiseerd en vormen zodoende een vaste waarde in het Belgische muzieklandschap. De organisatoren gaan er prat op dat er in dezelfde editie geen enkel werk herhaald wordt.

De jonge Shimkus, geboren in 1984, bracht voor de pauze alle vier ballades van Chopin: een huzarenstuk want ze behoren tot het moeilijkste wat Chopin geschreven heeft. Maar eerst veegde hij de piano en zijn handen schoon met zijn zakdoek. Was dit misschien een vingerwijzing naar de vrij stoffige en vervallen toestand van het Brusselse Conservatorium? Wellicht niet. Veeleer zal dit een soort ritueel geweest zijn dat hij trouwens na elk stuk herhaalde om wat op adem te komen en zich beter te kunnen concentreren.

Vanaf de korte introductie in 4/4 van de eerste ballade dwong Shimkus gezag af. Daarna volgde het gedeelte in een wiegende 6/4 maat en daar begon hij ingetogen, bijna onderkoeld te interpreteren. Maar verder in het stuk, zeker bij de coda presto con fuoco in 2/2 maat, kreeg het publiek meer passie te horen. Het was duidelijk dat Shimkus hier over nagedacht had. Hij is immers zelf componist en een begenadigd improvisator.  Ook in de overige ballades kon men bij hem een duidelijke structuur horen die hij naar voren bracht met een doordachte uitvoering die steeds naar een hoogtepunt leidde op het einde van elke ballade.

Zo werd het beginthema van de tweede ballade eenvoudig uitgevoerd maar bij de reprise bracht hij hetzelfde thema dan weer met meer interpretatie. Ook in de derde ballade hoorde men eerst een lichtvoetig begin en daarna meer hartstocht. De vierde ballade kon mij nog het meeste overtuigen: hier hoorde ik vanaf het begin een natuurlijk rubato, die ik in de andere ballades wat gemist had en daardoor kreeg de uitvoering van deze ballade nog meer samenhang. Waarschijnlijk was Shimkus nu volledig ontspannen. Het viel op dat hij een korte schouderoefening uitvoerde tussen twee stukken. Schouderproblemen zijn immers een bekend probleem bij veel muzikanten, vooral bij pianisten, en ik kan hem niet anders dan gelijk geven om dit te voorkomen, al is dit wel wat vreemd om zien tijdens het concert zelf.

Na de pauze weerklonken drie van de 21 nocturnes, nrs. 1 tot 3. Met hetzelfde vanzelfsprekend rubato als tijdens de vierde ballade overtuigde hij me sterk. Bij de nocturnes kon ik geen enkel vals sentiment of aanstellerij ontwaren. Shimkus vertolkte ze zeer stemmig, zonder agressie, met een melodie die goed uitkwam en fijne versieringen.

De bekende postume Fantasie-Impromptu op. 66 speelde hij zeer virtuoos met een mooi gezongen melodie in het middengedeelte. Eindigen deed hij met het Scherzo nr. 2 op. 31 waar de pianist het hele palette gebruikte van humor, passie, delicatesse en virtuositeit.

Kortom, Shimkus getuigde van een groot inzicht in de partituur. Hij treedt hiermee in de voetsporen van beroemde  pianist-componisten als Rachmaninov, Liszt en natuurlijk Chopin. Hierbij kan ik enkel maar een pleidooi voeren om de tussenschotten tussen uitvoerder en componist tijdens de opleiding zo vlug mogelijk te slopen. Ook in een vervallen conservatorium dat u trouwens kunt helpen als u surft naar de website Conservamus.


  • WAT: Brussels Chopin Days, openingsrecital
  • WIE: Vestard Shimkus
  • WAAR & WANNEER: vrijdag 16 september 2017, Concertzaal Kon. Conservatorium Brussel
  • FOTO: mt
Tags: Brussels Chopin DaysChopinConservamusKlassiek CentraalMatthias De BelVestard Shimkus
Vorig artikel

Chinese mezzosopraan Yajie Zhang wint 51 ste Internationaal Vocalisten Concours 2017

Volgend artikel

Manon Lescaut: traditioneel, maar pittig

Volgend artikel
Manon Lescaut: traditioneel, maar pittig

Manon Lescaut: traditioneel, maar pittig

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Jan Raes en de kunst van het anticiperen

Jan Raes en de kunst van het anticiperen

1 dag ago
Bewondering en verwondering bij concert Opera Ballet Vlaanderen

Bewondering en verwondering bij concert Opera Ballet Vlaanderen

2 dagen ago
Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

6 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

7 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist