• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 5 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Verjaardag L in C

Jasper Croonen door: Jasper Croonen
3 april 2018
in Concerten, Recensies
0
Verjaardag L in C
6
SHARES
34
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het Festival van Vlaanderen Brussel vierde deze week haar vijftigste verjaardag. Die mijlpaal werd toepasselijk gevierd in het Parc du Cinquantenaire, waar in Autoworld een informeel verjaardagsconcert gehouden werd. Het werd een feest met toeters en bellen… en ook met kora, ngoni en balafon.

Zowel Steve Reich als Terry Riley werden in een nieuw jasje gestopt. Van Reich’s Music for Pieces of Wood maakte het collectief S t a r g a z e, Bruise Blood. In die bewerking wordt afgestapt van de originele bezetting voor vijf claves. Een gevarieerd ensemble met onder andere twee drummers, dwarsfluit en strijkers vervangt de tien stokken. Wat origineel en bewerking bindt, zijn de ritmische patronen uit Reich’s originele werk. Een prachtig eerbetoon aan een minimalistisch meesterwerk volgt. De ritmes die in het origineel extra uitgepuurd worden door de bezetting, worden nu doorgegeven tussen de verschillende instrumenten. Het rolt door de verschillende timbres en krijgt bij elk instrument een andere identiteit.

Door de uitgebreide bezetting is het werk luid en schreeuwerig, in tegenstelling tot het sobere origineel. Ik liet me eerder al wel eens ontvallen dat ik best fan ben van de klank van hout. Toch vind ik Bruise blood juist in z’n expressiviteit, het oeuvre van Reich alle eer aandoen. De man heeft met werken als Come out en It’s gonna rain ook wel kaas gegeten van luid en schreeuwerig.  De popmuzikanten in het ensemble zorgen er bovendien voor dat de grenzen tussen klassiek, rock en elektronica open breken, net zoals de minimalisten dat een halve eeuw geleden ook wilden doen. Een werk als Bruise Blood zou zelfs in een AB of een Botanique niet misstaan. Maar juist omdat je het op het Klarafestival programmeert, vind ik de hommage aan Reich’s werk nog twee keer zo krachtig.

Voor de pauze werd nog een extra werk gespeeld. Gecomponeerd voor het ensemble door een leerling van een leerling van Reich. Van de toets van de meester van de meester bleef echter weinig bewaard. Het werk miste vooral de energie die van minimal music zo’n belevenis maakt om naar te luisteren, en was niet genre vervagend, maar gewoon te platte symfonische pop.

Een opvallend lange pauze, die nodig was door de uitgebreide podiumwissel, gaf de bezoekers de kans om wat rond te dwalen in de unieke setting. Het museum Autoworld was met z’n verheerlijking voor het machinale en het snelle een uitstekende locatie voor het minimalistisch concert. De bar die in het midden van het museum neergepoot was, bracht de bezoekers dan weer in een feeststemming. Het was ten slotte een informeel loungeconcert.

Cocktails bijgevuld? Podiumwissel achter de rug? Dan was het tijd voor In C Mali. Ook hier zijn de bewerkers uitgegaan van de originele modules uit Terry Riley’s In C. Het ensemble plaatst het werk in een (West-)Afrikaanse muziekcultuur die bol staat van de improvisatie. Net als in Bruise blood wordt ook hier respectvol met het origineel omgegaan. In Riley’s werk krijg je namelijk als uitvoerder zelf al de keuze om te beslissen hoe vaak je je module herhaalt. Door naast de herhalingen te gaan improviseren, druk je die vrijheid alleen wat verder door. Opnieuw vervagen de muzikale grenzen: Is dit klassiek, wereldmuziek of pop? De hokjesdenker in mij had het niet makkelijk.

De clash der culturen was bijzonder interessant, maar bleef jammer genoeg niet het hele stuk lang boeien. Bepaalde improvisatorische delen waren bijzonder ingetogen, en braken zo het van nature energetische werk. Voor even is dat geen probleem, maar met momenten lag het werk echt bijna volledig stil, en dan verlies je net de voortdurende drive van In C. Gelukkig werd de draad snel opgepikt en kregen we een ongelofelijk explosieve finale, waar zelfs menige dansbenen in beweging kwamen. Zou dit verjaardagsconcert voor een ander festival passen? Waarschijnlijk niet. Maar van Klarafestival is er dan ook al 50 jaar een hoek af, en wat mij betreft mogen er nog zeker vijftig bij.


  • WIE: Africa Express, s t a r g a z e ft. Ryan Olson en Channy Leaneagh, André de Ridder
  • WAT: In C Mali – Klarafestival ’18
  • WAAR: Autoworld, Jubelpark – Brussel
  • WANNEER: Donderdag 29 Maart 2018
  • FOTO: © Klarafestival
Tags: Jasper CroonenKlarafestivalKlassiek CentraalminimalismSteve ReichTerry Riley
Vorig artikel

De Kinderen der Zee

Volgend artikel

Fedora verdient beter …

Volgend artikel
Fedora verdient beter …

Fedora verdient beter ...

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

3 uur ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

4 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

4 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist