Het 69ste seizoen van de Middagconcerten van Antwerpen werd vrijdag 9 juni afgesloten in de concertzaal van Amuz in de Kammenstraat van Antwerpen. Het is nu al enkele jaren dat deze concerten het zaaltje van het Kolveniershof verlaten hebben, en sindsdien is de publieke belangstelling ervoor enkel maar toegenomen. Elke vrijdag is er een uur boeiende kamermuziek te beleven, steeds vertolkt door musici van eigen land die bewijzen dat ze podiumvast zijn, ook in het zogenaamde groot repertoire.

Musici als  Luc Devos, Guido De Neve,  Yolente de Maeyer, Nicolas Dupont, Nicolas Callot en Lukas Blondeel of Ann Cambier en het Danelkwartet zijn vaste waarden geworden, waar het publiek steeds naar uitkijkt om hen te ontmoeten. Met zijn kleine 30 concerten  zijn de Middagconcerten een grote en degelijke speler geworden op muziekgebied in de stad en dat voor een prikje! Het seizoen werd ditmaal afgesloten door een hoogstaand concert met het Strijktrio Tooten’bestaande uit de broers Marc en Luc Tooten met als leidende violiste Orsolyia Horvath, die reeds ettelijke jaren actief is als violiste  bij deFilharmonie – nu het Antwerp Symphony Orchestra.

Het repertoire van het strijktrio is niet zo gekend al hebben sinds Haydn er heel wat componisten werk voor geschreven, gaande van Mozart over Max Reger tot Prokofief en Gubaidulina. Ditmaal luisterden we naar Beethoven en het ‘Terzetto’ van Antonin Dvorak met daartussen als welgekomen afwisseling een jeugdwerkje van Wilfried Westerlinck. Zijn ‘Epigrammen’ uit 1968 klonken, bijna 50 jaar na hun ontstaan, nog steeds pittig en bijwijlen verrassend vrolijk, niettegenstaande dat de geest van Anton Webern duidelijk aanwezig was. Misschien toch wel wat te kort en te kortademig. We hadden er graag nog twee deeltjes bij willen hebben.

Het Beethoven Strijktrio op.9 nr.3’ waarmee het concert aanvatte, laat duidelijk al een Beethoven beluisteren die op zijn 27ste wist wat hij kwam doen in Wenen, en zich snel een taal toe-eigende waarmee hij zich op de kaart wist te zetten. Het Trio Tooten speelde met grote trefzekerheid en virtuositeit, dit energievol en zelfs dramatisch werk. Beethoven wist ons te verassen in de slotmaten van presto-finale: niet het grote gebaar, maar snel en bescheiden rondde hij af met lichtvoetige akkoorden. Ook in deze eerste composities van zijn omvangrijk oeuvre  weet hij plots verrassend  uit de hoek te komen.

Even origineel is Dvorak in zijn Terzetto op.74, dat origineel werd bedacht voor twee violen en altviool maar dat het Strijktrio Tooten speelde in een geautoriseerde versie. Hierdoor komen de stemmen wat verder uit elkaar te liggen en ontstaat er een groter klankvolume. Ruimhartig met grote Slavische zwier en met een duidelijke muzikale visie brachten onze musici dit al te weinig gespeeld werk voor een aandachtig  publiek, dat hen bedankte met een gul en warm slotapplaus.

Voor het komend seizoen zijn er voor de Middagconcerten van Antwerpen samenwerkingen in het vooruitzicht met het Concertgebouworkest Amsterdam, het Festival van Jodoigne en het Antwerp Symphony orchestra. Deze samenwerkingen maken het mogelijk voor de Antwerpse Middagconcerten om het hoofd boven water te houden,  want makkelijk is het niet om zoveel concerten te organiseren met enkel een kleine subsidie van de provincie Antwerpen. Iets dieper in de buidel tasten zou het allemaal makkelijk maken, temeer daar er toch ook nogal wat werk van Vlaamse componisten regelmatig gepresenteerd wordt.

Het nieuwe seizoen gaat van start op vrijdag 8 september 2017 met een pianorecital door Jean-Claude Vanden Eynden in werk van Schubert en Franck.


  • WAT: Afsluiter Middagconcerten
  • WIE: Strijktrio Tooten
  • WAAR: AMUZ
  • WANNEER: 9 juni 2017
  • Fotom.t.