Pieter-Jan Koninckx (1994) is zo één van die mensen die met muziek in de aderen werd geboren. Zijn evolutie was een gevolg van gezonde intuïtie  en leergier en resulteerde in de beheersing van meerdere muzikale kunsten. Hij mocht sfeervol de reeks Young Masters  van de Antwerpse Middagconcerten in AMUZ openen.

Dat hij eigenlijk als zanger begon, is goed te horen in zijn pianospel. Hij trakteerde de luisteraar bij zijn uitvoering van Chopin’s Sonate nr. 3 opus 58 op een pallet van emoties dat werd samengesteld uit vraag en antwoord. Het opmerkelijke is dat hij zeer exact speelt en geen ruimte creëert voor overbodige frivoliteiten, maar dat het resultaat er toch eentje van pure emotie is. Het verhaal dat hij bij deze sonate schetste kwam bijgevolg perfect uit zijn spel. De verklaring voor deze exactheid, vergezeld van nuance en emotie is zonder twijfel te zoeken in de opleiding die hij aan het Antwerpse conservatorium mocht genieten bij Eliane Rodrigues. Zij slaagt er als niemand anders in om haar studenten in contact te brengen met het instrument én met de opgevoerde componist. Het is zoals ze het zelf stelt – “De tranen van Chopin werden mijn tranen”. Het waren diezelfde tranen die tijdens de Nocturne op. 72 nr. 1 naar boven kwamen. De Gaspard de la Nuit van Maurice Ravel (1875-1937) werd er bijgevolg eentje waarin nachtgeluiden mekaar ontmoetten en in discussie gingen.

Op dit moment studeert Koninckx nog bij Eliane Rodrigues en pianopedagoge Anne Camps. Hij vervolledigt zijn opleiding zangkunst en volgt daarnaast nog een opleiding Klavecimbel en pianotechniek bij Ortwin Moreau, hoofdtechnicus Fazioli Belgium.

Wenst u het volledige programma Young Masters middagconcerten te kennen? Klik dan hier.


  • WAT: Middagconcerten Young Masters
  • WIE: Pieter-Jan Koninckx, piano
  • WAAR: AMUZ, Antwerpen
  • WANNEER6 juli 2018
  • Foto: m.t.