• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 9 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Pianorecital Xenia Ovodova in Gent

Winand Engels door: Winand Engels
29 januari 2018
in Concerten
0
Pianorecital Xenia Ovodova in Gent
13
SHARES
69
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Wat weggedoken achter het KANTL in Gent  is Quatre mains gevestigd. Een huis waar de piano thuis is, en die naast hun zakelijke activiteiten ook concerten organiseren.

Het concert dat Xenia Ovodova hier speelde op vrijdag 26 januari, stond niet aangekondigd in hun jaarprogramma, en dat was toch wel wat spijtig.- Waarschijnlijk een vergetelheid, maar waar het publiek geen last van had , omdat ze muziekaal in de watten werden gelegd.
Xenia Ovodova, is een Russische pianiste die uit het verre Siberië komt, en na haar diploma’s van Moskou, Parijs en Brussel, zich in Gent genesteld heeft en vanuit daar uitwaaiert over Europa voor haar diverse activiteiten.
Als openingsstuk dook ze in het rijke piano-oeuvre van papa Haydn om daar een mooie Sonate uit te halen. Dergelijke sonates worden veel te weinig gespeeld op pianorecitals, en je vraagt je af waarom? Het zijn werken die rijk zijn aan inspiratie, gedurfd en steeds verrassend. Xenia Ovodova speelde ze met de eenvoudige helderheid die past bij deze muziek. Eenzelfde aanpak was er ook in de beide Intermezzi op.117 van Johannes Brahms die hijzelf omschreef als de Wiegeliederen van mijn droefenis. Ook de twee gepresenteerde Préludes uit het opus 23 van  Rachmaninof, hadden deze ondertoon van weemoed. In zowel het Largo als het Andante cantabile, wist de pianiste de juiste toon te treffen , en zong ze haar heel russisch gemoed uit op de Steinway uit 1892, die haar ter beschikking stond.
Kracht en brio waren daarna van de partij in de Etude- Tableau op.39 in D. Geliefd werk waarmee een volleerd pianist steeds zich kan in waarmaken en uitleven. Niet minder wist Xenia haar stevige muzikale kwaliteiten te tonen in meesterlijke  Vers la Flamme, in 1914 geschreven door de excentrieke Alexander Skriabin. Geen onzekerheid ,enkel volle pianistiek beheersing. En die zelfde rijkdom aan poëtische kracht , subtiele beheersing en pianistiek meesterschap was met plezier te beleven in haar lezing van de Estampes van Claude Debussy: fijne gamelan-toets in Pagodes, virtuositeit in La soirée dans Grenade en vlotte aanpak van Jardins sous la pluie, geïnspireerd door het stormweer aan de Normandische kust.
Een recital om blij van te worden, temeer omdat, na het recital, de regen boven Gent toch nog even uitbleef.


  • WAT: pianorecital
  • WIE: Xenia Ovodova
  • WAAR: Quatre Mains, Gent
  • WANNEER: 26 januari 2018
  • Foto: m.t.
Tags: GentKlassiek CentraalQuatre MainsXenia Ovodova
Vorig artikel

MAESTRO muziek! De dirigent aan het werk

Volgend artikel

Voorjaarsode aan de liedkunst

Volgend artikel
Voorjaarsode aan de liedkunst

Voorjaarsode aan de liedkunst

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Tijdloze visioenen van Wim Henderickx

Tijdloze visioenen van Wim Henderickx

19 uur ago
Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

1 dag ago
Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

4 dagen ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist