• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 24 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Peter en zijn Wolf naar Serge Prokofiev

Redactie door: Redactie
31 december 2013
in Concerten
0
Peter en zijn Wolf, naar S.Prokofiev
0
SHARES
17
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Op zondag 29 december vond in deSingel te Antwerpen een opmerkelijke voorstelling plaats van, of beter gezegd naar het bekende sprookje Peter en de Wolf, geschreven voor declamatie en orkest door Serge Prokofiev. Het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Stijn Saveniers en met verteller Steven Beersman sluit 2013 hiermee op een feestelijke manier af.

 

Op zondag 29 december vond in deSingel te Antwerpen een opmerkelijke voorstelling plaats van, of beter gezegd naar het bekende sprookje Peter en de Wolf, geschreven voor declamatie en orkest door Serge Prokofiev. Het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Stijn Saveniers en met verteller Steven Beersmans sluit 2013 hiermee op een feestelijke manier af.

Peter en de Wolf ging in 1936 in première. In het klassieke verhaal is Peter een jongetje dat bij zijn grootvader woont. Op een dag rent hij de veilige tuin uit ondanks de waarschuwing van grootvader dat er wolven zijn.  Buiten ziet Peter hoe een kat tevergeefs een vogeltje probeert te vangen en hoe een eend wordt opgegeten door een wolf. Peter vraagt het vogeltje de wolf af te leiden en vanuit een boom laat hij een touw vallen rond de staart van de wolf. De jagers die net voorbijkomen kunnen de wolf nu gemakkelijk vangen en brengen hem naar een dierentuin.

Elk personage wordt verbonden met een bepaald instrument en heeft een eigen muzikaal motief.

Eigentijds

In het eigentijdse verhaal wordt gebruik gemaakt van een groot scherm waarop goed gekozen collages zorgen voor treffende beelden. Hier is Peter een jongen die in een flatgebouw woont bij zijn zieke vader. Hij wordt op school gepest omdat hij bang is van honden. Net op de dag dat de kinderbescherming hem naar een tehuis wil brengen, komt grootvader op bezoek en neemt Peter mee op een verre reis noordwaarts.

Persoonlijk vond ik dit deel wat te langdradig, te veel vertellend en het orkest kwam te weinig aan bod. De muzikale thema’s waren niet duidelijk gebonden aan een vast personage maar eerder aan situaties.  Zo klonken bvb. de hoorns, in het klassieke verhaal voor de wolf, hier ook voor de kinderbescherming. Het was moeilijk om onbevooroordeeld te blijven luisteren.

Droom

In het tweede deel is Peter met grootvader aangekomen in het noorden. Het orkest kan eindelijk voluit spelen. Magnifiek hoe een kleine bezetting toch een hele (grote) zaal weet te beroeren. De motieven werden duidelijker gebonden aan de personages van Peter (de strijkers), grootvader (fagot), de eend (hobo), de kat (klarinet) , het vogeltje (fluit) en natuurlijk ook de wolf (hoorns) en de jagers (pauken en grote trom).

Hier volgt het verhaal toch min of meer de klassieke versie. Maar dan, even verwarring in de zaal wanneer blijkt dat Peter alles gedroomd heeft. Het verhaal keert weer naar het moment dat de kinderbescherming hem wil meenemen. Net op tijd belt zijn grootvader aan. Hij komt in de flat wonen tot vader genezen is. En wat blijkt? Grootvader heeft zijn hond mee. Peter is echter, dankzij de droom, niet meer bang van honden. En natuurlijk komt na een tijdje vader terug naar huis, genezen. Eind goed al goed.

Kinderen versus volwassenen? Nee

Het lijdt geen twijfel dat de kinderen in de zaal genoten hebben van het stuk. Op geen enkel moment was er ook maar de minste uiting van verveling te horen. Zowel de verteller, het orkest, de dirigent als de collages op het scherm hielden de aandacht vast.

Maar wat met de volwassenen? Dat antwoord kreeg ik meteen terwijl de zaal leegliep. Mijn 71-jarige metgezel : “Het was prachtig, de muziek, het verhaal en wat knap met dat grote scherm! Blij dat ik er bij was. Ik kende dit stuk niet!”  In de wandelgangen sprak ik nog enkele volwassenen aan en allen, hoewel ze de klassieke versie kennen, waren onverdeeld positief.

Ik blijf met een dubbel gevoel zitten. Ik vind de klassieke versie de beste maar ik geef toe dat deze uitvoering ronduit knap was.

Vorig artikel

Cellist Edgar Moreau charmeert door jeugdig enthousiasme

Volgend artikel

La Grande Duchesse de Gérolstein

Volgend artikel
Lionel Lhote, Alexise Yerna en Sébastien Droy: de zangers vallen perfect in hun rol.

La Grande Duchesse de Gérolstein

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

2 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

3 dagen ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

3 dagen ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist