Auteur Hermine Couvreur

Op 16 februari jl. mochten we in de Sint-Elisabethkapel van het Elzenveld te Antwerpen een kamerconcert bijwonen met een Scandinavische connectie. 

Een quintet, Aldo Baerten and Friends, zijnde: Aldo Baerten, dwarsfluit – Karel Schoofs, hobo – Nele Delafonteyne, klarinet – Graziano Moretto, fagot – Eliz Erkalp, hoorn opende met de Peer Gynt suite 1 op. 46 van Edvard Grieg, naar een toneelstuk van Henrik Ibsen. Met de ‘Morgenstimmung’ (Allegretto pastorale) brak toevallig ook letterlijk de zon door de gebrandschilderde ramen van de kapel. Zeer mooi, wijds en open.

De tweede act,  Ase’s dood (Andante doloroso) klonk zeer gevoelig. Ik was vergeten hoe mooi dit stukje is . Als je het verhaal kent (eigenlijk een must) dan weet je dat Peer Gynt, ondanks zijn weinig fraaie karakter, te danken aan zijn onrust en ongebreidelde fantasie, zijn moeder net met deze laatste eigenschap helpt rustig en mooi te sterven. Hij laat haar geloven dat hij haar per slede de hemel binnenrijdt.

Anitra’s dans ( Tempo di Mazurka) brengt ons terug met onze voeten op de aarde. Een moeilijk stukje, als je het me vraagt en het was boeiend te zien hoe de spelers op elkaar zijn ingespeeld. Knap!

Ook bij ‘In der Halle des Bergkönigs’ (Alla marcia e molte marcato) zit het publiek meer op het puntje van de stoel dan de musici zelf. De vingervlugheid is fantastisch, de concentratie geweldig.

De Peer Gyntsuite 2 op. 55 ging in dezelfde sfeer verder met ‘Der Brautraub’ (Allegro Furioso). De exotisch klinkende ‘Arabischer Tanz’ (Allegro Vivace) vestigde weer vooral mijn aandacht op de spelers en het instrument waarmee ze vergroeid leken. Haast ontroerend om te zien.

‘Peer Gynt’s Heimkehr’ (Allegro Agitate) is inderdaad een gejaagd stukje, zeer knap weergegeven, ik val steeds in herhaling …

Tot slot het wondermooie ‘Solveig’s lied’ (Andante- Allegretto Tranquillamente).  Een moeilijk lied om te zingen (luister eens naar Sissel Kyrkjebø) en te spelen. Het verlangen, het vertrouwen in de terugkomst van haar geliefde Peer Gynt van wie zij, beter dan wie ook, de goede eigenschappen kent. En ja, Peer Gynt zal weerkeren en sterven in haar armen, gelukkiger dan hij ooit was in zijn leven.

Noorse Dansen

Het programmaboekje leert ons dat de Noorse dansen van Edvard Grieg, geschreven voor piano vierhandig in 1880, bol staan van elementen uit de Noorse volksmuziek. Grieg bewerkte ze een jaar later voor orkest. Wij kregen vandaag een transcriptie te horen voor blazersensemble.

Net als de Peer Gyntsuite speelden Aldo Baerten & Friends de dansen zeer stemmig, gevoelig en verfijnd. Wederom valt op hoe goed dit ensemble sàmenspeelt en toch elk instrument tot zijn recht weet te brengen.


  • WAT: Kamerconcert met een Scandinavische connectie
  • WIE: Aldo Baerten & Friends
  • WANNEER: 16 februari 2014
  • WAAR: Sint-Elisabethkapel van het Elzenveld te Antwerpen