Een ordinaire neogotische maar bomvolle kerk, gewone mensen, jong én oud, goed gemengd en dat voor het kamerorkest Prima la Musica van Dirk Vermeulen met sopraan Ilse Eerens en op het programma een symfonie van huiscomponist Haydn, een jeugdsymfonie van Mozart en drie aria’s uit het Mozartrepertoire. Een programma om van te likkebaarden. Dat alles perfect tweetalig georganiseerd door de Cultuurdienst van de gemeente Jette.

Een programma om van te likkebaarden en dat op een winterse zondagnamiddag. s’ Voormiddag was hier nog de zondagsmis “in het Brussels” te horen. Een volks evenement, dat regelmatig het TV-Journaal haalt. Eén en al bewijs dat er voor klassieke muziek een veel ruimer en groter publiek bestaat dan de goegemeente,  i.c. grote concertorganisators, beleid en media, vaak beseffen. Muziekliefhebbers moet je niet altijd tellen aan de ingang van de Bozar, De Munt, deSingel, het Concertgebouw… Hier trouwens  geen “sponsorpubliek” dat na elke beweging ongepast dreigt te applaudisseren en tickets die dik betaald zijn. Hier zijn alle plaatsen te koop voor 10 € (en 50% korting voor 65+ !).

Dirigent Dirk Vermeulen: “Dat is voor ons altijd belangrijk geweest: spelen voor mensen die niet altijd de weg vinden naar de grote muziektempels, die deze hoge drempels niet overschrijden, niet naar dat soort manifestaties gaan maar wél naar hier komen en ik vind het dan ook fantastisch voor zo’n publiek te kunnen spelen en we doen dat graag.  Hier heerst  iets wat je elders moeilijk vindt : gezelligheid, hartelijkheid,  convivialiteit”. Hier luistert een gedisciplineerd publiek (500 !) naar twee composities die  niet ver van mekaar af liggen : een late Haydn en een vroege Mozart. Van Haydn horen we de symfonie nr. 85 , “La Reine, een werk van toen hij al ver in zijn meesterschap stond, een werk op het hoogtepunt van zijn kunnen. Een klassieker componist dan Haydn bestaat er niet…..

Opnieuw voltrok zich dat muzikale wonder: een orkest dat met grote inzet van kunnen en enthousiasme en onder leiding van een kundige dirigent een in feite levenloos stuk partituur letterlijk ten gehore brengt, verklankt, weer tot leven wekt. Tot intens genoegen van de luisteraars volgen na mekaar Adagio, Romanze, Menuetto, Finale en Presto van die symfonie die naar verluidt – zie de bijnaam – koningin Marie-Antoinette zo plezierde. Het kamerorkest Prima La Musica in prima doen.

Het blijft toch altijd een genot om de gelaagdheid van een compositie te kunnen beluisteren: de thema’s, het ritme, de harmonieën, de instrumenten. Bovendien volgt dan nog Mozart, symfonie nr.15 (KV 124). Leuk om te vergelijken en  fenomenaal om te horen wat een Mozart toen ook al kon, hij was 16! Je kan zeggen dat Mozart hier nog Haydn is: klassiek, maar toch al met een pak meer speelsheid. Luister naar dat finale Presto! Je hoort er al de schittering in van een wonderkind aan ‘t werk. En nog veel meer is dat te horen in de drie aria’s die sopraan Ilse Eerens brengt. We weten het, ze is een ster geworden op internationale podia, wereldtop, ze is overal… Ook nu op dat doodgewone podium van die simpele kerk.  Ilse Eerens: “Wel kijk, hier op Driekoningendag in een uitverkochte parochiekerk die nog altijd feeëriek en kerstrijk is aangekleed… Ze zeggen dat klassiek niet leeft, maar het is zalig zingen voor dat fantastisch publiek.

Met de schittering en creativiteit van Mozarts muziek erbij klinken haar vertolkingen  nog sprankelender. De soepelheid en de kracht van haar stem passen volkomen bij de soepelheid en kracht van Mozarts melodische lijnen. Ilse Eerens : “Mijn voorkeur ? Van deze drie ? Da’s moeilijk. Ze hebben alle drie aspecten die ik superleuk vind. Die eerste aria, uit ‘Lucia Silla’, daar zit wat meer power in en dat vind ik supertof om te doen, in die tweede, “Voi avete un cor fedele”, daar zit wat meer afwisseling in en ook iets ondeugends, die vrouw die vraagt ‘ga je mij wel trouw zijn eens we getrouwd zijn, zal dat niet veranderen ?’ vind ik ook heel tof. Maar dan die Susanna aria uit ‘Le Nozze di Figaro’ is gewoon zalig, Susanna is een zalige rol om te zingen, die hele partij is zalig,  dus ja, ik kies voor Susanna !”, zegt ze lachend en ze zong hem inderdaad zalig.


  • WAT: Joseph Haydn, Symfonie nr. 85, “La Reine” ; Wolfgang Amadeus Mozart, Symfonie nr. 15 (KV 124) , Aria de Celia “Strider sento la procella” uit Lucia Silla (KV 135)  ; Aria “Voi avete un cor fedele” (KV 217), Susanna aria uit “Le Noze di Figaro” KV 492.
  • WIE: kamerorkest “Prima la Musica”, chef-dirigent Dirk Vermeulen , met sopraan Ilse Eerens
  • ORGANISATIE: “Klassiek in de abdij”, Cultuurdienst Gemeente Jette.
  • WAAR: Sint Pieters Kerk Jette
  • WANNEER: 6 januari 2019