• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 6 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Oltremontano – Trombone grande

Redactie door: Redactie
3 februari 2014
in Concerten
0
Doron David Sherwin, Bart Rodyns, Wim Becu
0
SHARES
62
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Nominatie Gouden Label – Cornetto, bastrombone en orgel, het is een combinatie die niet meteen voor de hand ligt maar kijk eens aan? Giovanni Paolo Cima is met zijn sonate ‘per cornetto e trombone (Milaan, 1610) de eerste die een werk voor deze drie instrumenten schrijft en meteen de eerste sonate componeert…

Nominatie Gouden Label – Cornetto, bastrombone en orgel, het is een combinatie die niet meteen voor de hand ligt maar kijk eens aan? Giovanni Paolo Cima is met zijn sonate ‘per cornetto e trombone (Milaan, 1610) de eerste die een werk voor deze drie instrumenten schrijft en meteen de eerste sonate componeert…

Donderdagavond, 30 januari, concerteert Oltremontano in kleine bezetting in de Sint-Leonarduskerk van Aartselaar. De organisatie ligt in handen van Orfeo Producties vzw. De cultuurvereniging organiseert in de zuidrand van Antwerpen succesvolle kamerconcerten.

Alledrie de instrumentalisten, Bart Rodyns op orgel, Wim Becu op zijn bastrombone en Doron David Sherwin op de cornetto, spelen hun eigen instrument zeer vlot en ze gaan prachtig samen. De bescheiden lage klank van de bastrombone is als honing voor het oor. De muziek gaat mooi op het hartritme mee en verstoort niets. Ze lijken het echt graag te spelen, die drie heren, en elke beweging is exact goed. Laat ik zeggen; perfectie bestaat.

Er wordt ons uitgelegd dat er eerst in principe vocale muziek gespeeld werd, vandaar dit instrumentarium. Deze instrumenten versmelten makkelijk met de menselijke stem. Er valt ook wel te merken dat deze stukken nog zeer ingetogen zijn.

Elk muzikant heeft ‘zijn’ deel als solist, al dan niet begeleid. Doron David Sherwin verplaatst ons van het kleine, mooie en fraai geschilderde en van de nodige (neo-)barok voorziene Sint-Leonarduskerk in Aartselaar naar dé San Marco van Venetië waar vanop de tegen elkaar liggende balkons er op los gemusiceerd werd. Sherwin improviseert op een werk van Lassus. Wat een toevloed aan virtuoze invallen, maar nog meer krijgen we een enorme muzikaliteit waar de musicus mee bewijst zich zeer sterk in de vroege 17de eeuwse muziek te kunnen inleven. Hij geeft ons een dialoog met vraag en antwoord, creëert echo’s en fraseert dat het een lust voor het oor is. Dit is absolute topklasse. Bart Rodyns speelt er met zijn orgeltje lustig op in. Wat een duo!

Bart Rodyns, gaat af en toe ook solo en speelt voor ons op zijn kistorgel en op het orgel van de kerk zelf. Het is een zeer goede inval geweest om het kerkorgel – een best te genieten instrument (gelukkig want het is in Vlaanderen zeer slecht gesteld met de (kerk)orgels)  – te integreren in dit concert.  Hij laat ons (op kistorgel) onder meer een al vrij progressief werkje voor zijn tijd horen. Enerzijds is er een melodie met een vrij open ‘toonspectrum’ en dan weer een chromatisch gedeelte met een enger ‘toonspectrum’ dat beetje bij beetje in elkaar vloeit. Het lijkt eerst wat bizar en na een tijdje zie je er de grotere puzzel van in. De avond zit dan wel vol oude muziek, verbazend genoeg zit er ook al heel wat chromatiek en moderniteit bij.

Op het kerkorgel speelt hij ons o.a. het ‘Ballo del Granduca’ van Jan Pieterszoon Sweelinck dat met een zeer heldere melodie invalt en waar ook een soort verhaaltje bij hoort. Het ‘toont’ ons een beeld van allerlei dansende mensen met elk hun eigen ‘intrede’ op een eigen stem. De vibraties van dit grote orgel gaan door been en merg…

De muziek die volgt, volledig instrumentaal geschreven, is heel wat virtuozer en de trombonist lijkt het in zijn solo zwaar te verduren te hebben. Hij beheerst de moeilijkheden waarmee de componist het werk overladen heeft en kleurt het geheel warm, met rijke diepe tonen die je een aangenaam thuisgevoel aan de haard geven.

In het laatste stuk heeft elk instrument wat zijn eigen opkomst; het orgel geeft de akkoorden aan (basso continuo) en de cornetto ‘draait’ er dan in alle mogelijke richtingen rond terwijl de bastrombone voor onmisbare ‘baspedaal’ speelt… De leden van het trio zijn bijzonder goed op elkaar afgestemd, musiceren met de glimlach en je ziet hen genieten. Een genieten dat afstraalt op het dankbaar publiek dat zich wel degelijk even in Venetië mocht wanen.

Vorig artikel

De viool van mijn moeder

Volgend artikel

De Dood en Gianna

Volgend artikel
Dimitri Verhulst en het Ensor Strijkkwartet zoals zij tijdens “De dood en het meisje” door Bert De Keyser werden getekend: de pijnlijk accurate tekst en ontroerende muziek passen elkaar als gegoten.

De Dood en Gianna

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

12 uur ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

4 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

5 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist