Piano en mandoline, een combinatie die je niet meteen verwacht maar wie Beethoven kent, weet dat hij enkele heel lieve werkjes componeerde waar beide instrumenten in elkaar verstrengelen als echte tortelduifjes. Zo musiceerden Nina Smeets-Rodrigues en Avi Avital in een ontdubbeld concert van Podium Jonge Musici in deSingel, maandag en dinsdag 15 en 16 oktober.

Piano en mandoline, een combinatie die je niet meteen verwacht maar wie Beethoven kent, weet dat hij enkele heel lieve werkjes componeerde waar beide instrumenten in elkaar verstrengelen als echte tortelduifjes. Zo musiceerden Nina Smeets-Rodrigues en Avi Avital in een ontdubbeld concert van Podium Jonge Musici in deSingel, maandag en dinsdag 15 en 16 oktober.

O ja, we zijn lààt met deze recensie, maar aanvaard het excuus: Klassiek Centraal én de hoofdredacteur zaten in volle verhuis en als kers op de taart liet de computer het dan ook maar een weekje afweten.

Nina Smeets-Rodrigues is de dochter van de bekende Eliane. Je ziet het ook aan alles, een heruitgave van de mama verschijnt op het podium. Avi Avital is de spraakmakende mandolinespeler die meer en meer de wereld verovert en meer dan terecht. Wie zou twijfelen raden we meteen zijn cd met Bach concerti aan, een recente uitgave van Deutsche Grammophon en alle lof verdienend.

Het concert opende met Ernest Bloch (1880-1959) en zo leerden we deze componist anders kennen enerzijds en anderzijds hoorden we wat je met een mandoline kan. Dat je op dat kleine fijne snaarinstrumentje kan tokkelen dat het hart van de luisteraar smelt, hoorden we zeker in de Partita nr. 2 BWV 1004 van Johann Sebastian Bach. Een 13–tal minuten luisteren in spanning… Anders was het werk van Avital zelf, knap luisterwerk, breed pallet aan alles wat een mandoline aankan – even dacht ik spontaan aan de gitarist Dimitri Illarionov die elke luisteraar ook in zijn magische speelwijze absorbeert. Voor de pauze speelde het duo van Manuel De Falla (1876-1946) uit de ‘Siete Canciones Populares Españolas’. Gekend werk maar toch wel verfrissend het te mogen horen zoals Avi en Nina speelden. Nina bleek een knappe (letterlijk en figuurlijk…) begeleidster te zijn. Soms nog wat voorzichtig op de achtergrond maar wat wil je als je maar zeer weinige stonden had om voor het eerst samen de werken in te studeren en de volgende dag op het podium te brengen voor het publiek.

Dat er groei inzit en dit duo nog mag samenspelen wat ons betreft hoorden we ook in het zeemzoete werk van Ludwig van Beethoven, het Andate Con Variaozioni in D, WoO 44/29 en met nog een afronder van De Falla, de ook zeer bekende Danse Espagnole. Nina speelde in solo ‘Espelho’, een virtuoos en diepgevoelig werk voor de linkerhand van haar moeder Eliane Rodrigues. Voor haar solo kregen we nog een keer Bach op de mandoline met de Sonata nr. 1 BVW 1001. Zo mooi, alweer. Podium Jonge Musici is zeer ambitieus  en stelt hoge kwaliteitseisen. Dat dit gewaardeerd wordt, stellen we in dit tweede seizoen vast aan het groeiend publiek dat op maandagavond zelden warm te maken is voor een avondactiviteit zo pal na het weekeinde en op de eerste werkdag van de week.