• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 4 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Muziek tot op het bot

Guido Defever door: Guido Defever
24 februari 2017
in Concerten
0
Pieter Wispelwey
0
SHARES
31
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

In een quasi duistere aula Pieter De Somer klonken de eerste tonen van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant: de derde suite voor cello-solo van Benjamin Britten. Het publiek luisterde ademloos naar de vertolking van Pieter Wispelwey: glashelder en diep doorvoeld. Tevens diep doordacht, net zoals de opzet van het ganse programma als opening van het academisch jaar van de KULeuven én van het Vesaliusjaar.

Pieter Wispelwey is een icoon geworden van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant en kreeg ook de hoofdrol in het volgende werk: Vesalii Icones van Peter Maxwell Davies. Dé hoofdrol? Nee, want die is eigenlijk weggelegd voor een danser die in 14 achtereenvolgende ‘Staties’ telkens de pose aanneemt van een prent uit een van de 7 boeken De Humani Corporis Fabrica (1543) van Andreas Vesalius. Peter Maxwell Davies koos 14 prenten uit deze publicatie om ze te verbinden met 14 staties uit het lijden van Christus. Niet dé 14 staties, want Maxwell Davies laat wat weg en voegt wat toe, zodat het geheel een totaal andere betekenis krijgt, net zoals de danser zich telkens losmaakt van het opengesneden karkas op de Vesaliusprent en zijn eigen “statie” creëert.

Op het podium staat een uitgebreid kamermuziekensemble, inclusief een ontstemde buffetpiano, en heel gedifferentieerd slagwerk. De cellist zit hier enigszins apart tegenover en intermedieert als het ware tussen de danser en het ensemble. Soms is hij Pilatus, soms is hij Veronica, soms is hij commentator en soms zwijgt hij. De muziek commentarieert en voegt, net als de danser, een eigen verhaal toe aan de kruiswegstaties. Ze vervormt, vervreemdt en parodieert tot in het blasfemische, zoals bij De bespotting van Christus, waarbij de buffetpiano een Victoriaanse hymne laat horen die zich transformeert in een foxtrot. De ultieme blasfemie is echter de laatste statie: De Verrijzenis, die geen deel uitmaakt van de kruiswegstaties die eindeigen bij de graflegging. Maxwell Davies koos voor dit ultieme tafereel omdat het de hele achterliggende – blasfemische – betekenis blootlegt. De danser maakt zich los van het dode lichaam uit de Vesaliusprent en gaat in een wilde, extatische dans (walstempo) het nieuwe leven als de Antichrist tegemoet…

Vesalii Icones is een verbluffend vitale partituur, vol parodie en tegelijk vol mededogen, reminiscenties en respect. Maxwell Davies voltooide ze in 1969 en ze klinkt nog altijd verrassend nieuw. Ook technisch gezien is ze geweldig veeleisend. Dit was geen probleem voor Wispelwey en het Nieuw Ensemble (in residentie aan het Conservatorium van Amsterdam) onder leiding van Jurjen Hempel. Het was knap gedaan, met overtuiging en elan.

En de hoofdrol van de danser? Die was er niet! Of toch: in een geweldig knappe video-installatie van Peter Misotten. Op de projectie van de anatomische Vesaliusprenten verscheen telkens het beeld van een naakte, mooie danser, zich losmakend uit Vesalius of er weer mee samensmeltend, maar altijd een stukje verder ervan weg, tot hij, in de laatste statie, als verrezen Antichrist, zich definitief onttrekt aan de botten, spieren en pezen van Vesalius. De opgenomen video en de live-muziek op het podium verliepen verrassend synchroon.

Na afloop floepte het licht terug aan in de aula en het publiek bleek verrast, maar deels ook onwennig na deze confronterende 14 staties uit het lijdensverhaal van Christus. Te moeilijk voor een openingsconcert van een academisch jaar? Toch had het FvV Vlaams-Brabant voor deze gelegenheid geen mooier programma kunnen bedenken: Pieter Wispelwey als festivalster, Peter Maxwell Davies net 80 geworden en Vesalius 500. In zijn jonge jaren rebelleerde Maxwell Davies tegen een gevestigde grootheid als Benjamin Britten. In dit openingsconcert bleek hoe perfect zij elkaar complementeerden.

Vorig artikel

Baltic Guitar Quartet opent Baltische deuren

Volgend artikel

Uithoudingstest zonder weerga

Volgend artikel
Mitsuko Uchida: meeslepend en gevoelig verhalend in Schubert, opgelucht uitblazend na de heuse marathon die Beethovens Diabelli-variaties voor muzikant en publiek in petto heeft.

Uithoudingstest zonder weerga

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

4 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

4 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist