• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 20 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Muziek is vrede

Lucrèce Maeckelbergh door: Lucrèce Maeckelbergh
1 juni 2018
in Concerten
0
Muziek is vrede
3
SHARES
37
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het kan een wat ongewone titel zijn voor een recensie van een concert maar het waren de woorden waarmee dirigent Yannick Nézet-Séguin op donderdag 24 mei afscheid nam van het publiek na een schitterend concert, dat evenwel kort na het begin op spijtige en absoluut ongepaste manier onderbroken werd. Een bewonderenswaardige prestatie van Hélène Grimaud en The Philadelphia Orchestra dat ze toch nog met zoveel passie en inzet het programma hebben afgewerkt.

Een bezoek van pianiste Hélène Grimaud aan Brussel kan een pianoliefhebber moeilijk aan zich laten voorbijgaan, zeker niet als bovendien Yannick Nézet-Séguin ook van de partij is. Hij dirigeerde The Philadelphia Orchestra, het orkest waarvan hij muziekdirecteur is. Grimaud was soliste in het eerste pianoconcerto van Johannes Brahms, een van haar geliefkoosde componisten. Over haar liefde voor Johannes Brahms zegde ze ooit in een interview: Brahms is nobel, hem lukt de fijnste onderscheiding van gevoelens die je je maar kunt voorstellen. Tegelijk is zijn liefde mateloos, hij is wild en krachtig. Zo’n zuiverende balans tussen intellect en hart vind je geen tweede keer. Haar vertolking illustreerde deze omschrijving perfect. In het felle eerste deel liet ze zich gaan en speelde met ongebreidelde kracht de thema’s die Brahms als een introductie in het orkest al voorbereidde. Toch bleef het steeds beheerst en liet ze de passie niet ontsporen. Het adagio gaf ze gepaste intimiteit en ze liet zich van haar fijnzinnige kant horen. Het slotdeel bevestigde de natuurlijke aanpak van Grimaud om de veelal opgewekte thema’s moeiteloos te variëren en de veeleisende pianistieke partij als een vanzelfsprekendheid te spelen.

Incident

Na zowat een kwartier zag het er even bangelijk uit of we een volledig concert zouden kunnen meemaken in Bozar. Plots veerden twee vrouwen vanop de eerste rij recht, ze hielden een spandoek omhoog en begonnen slogans te tieren voor een vrije Palestijnse staat. Dit concert dat deel uitmaakte van een uitgebreide tournee van het orkest doorheen Europa met afsluitend drie concerten in Israël kaderde immers in een viering van 70 jaar Israël. Blijkbaar vonden een aantal activisten dat een aanleiding om herrie te schoppen. Even bleven orkest en soliste onverstoorbaar verder spelen, maar als het geroep aanhield, sloeg de dirigent kordaat af en vertrok met alle muzikanten van het podium. Uiteraard gejoel en gejouw van het publiek dat voor de muziek gekomen was. Als de verstoorders afgevoerd waren, duurde het een twintigtal minuten om de beslissing te kennen van de organisatoren hoe het verder zou gaan…. En jawel, het concert werd hernomen en verdergezet, tot grote vreugde en uitbundig gejuich van het publiek. De concerto van Brahms werd opgenomen na de lange orkestintro, vanaf de inzet van de soliste. Het was alsof ze met extra inzet speelden, want ze hadden zich niet gewonnen gegeven.

Hedendaags verenigd met romantiek

Na de pauze stond er eerst hedendaags werk op het programma van Wayne Oquin, Resilience voor orgel en orkest. Het was een Belgische première met de Amerikaanse organist Paul Jacobs. In het werk gaat het orgel een voortdurende dialoog aan met het orkest en het komt er meestal als het meest triomfantelijke instrument uit. Persoonlijk vond ik het converseren met de marimba het mooist. Het was natuurlijk ook een gelegenheid om het prachtig gerestaureerde orgel van Bozar nog eens tot zijn recht te laten komen. De “veerkracht” van de organist werd zeker op de proef gesteld, maar hij bracht het er virtuoos van af. Het werk is trouwens aan Paul Jacobs opgedragen. De uitbarsting van het orkest doet – vooral in de finale – erg aan filmmuziek denken.

Het laatste werk van het programma was de prachtige vierde symfonie van Robert Schumann. Al is de derde zeker populairder, de vierde is misschien wel fijnzinniger en zeker complexer. Johannes Brahms was er trouwens een groot bewonderaar van en uiteraard past het werk dan in dit programma – het is trouwens in dezelfde toonaard als Brahms’ pianoconcerto. Yannick Nézet-Séguin is een uitgelezen dirigent om deze symfonie aan te pakken door zijn scherpe analytische visie waardoor hij de motivische thema’s zeer afgelijnd in de instrumenten laat klinken, zonder de architectuur van het werk te verbrokkelen. De delen volgen elkaar trouwens zonder echte onderbreking op. Reeds bij de inzet laat het Philadelphia Orchestra de strijkers heerlijk lyrisch zingen en het delicaat-dansende thema in de hobo’s in het tweede deel, “Romanze”, kan als pure liefdesverklaring aan Clara geïnterpreteerd worden. Ook in de felheid van het scherzo en de heroïsche finale toont Yannick Nézet-Séguin zich als een dirigent met vooral gevoel voor finesse. Hij heeft zijn orkest perfect in de hand en nergens ontspoort romantiek tot pathetiek. Een prachtige uitvoering.

Tot besluit richtte de dirigent zich nog kort en gevat tot het publiek. Hij is geen man van de politiek, maar van de muziek en hij betreurde dat het concert voor slogans misbruikt werd. Ook het publiek komt voor de muziek stelde hij en daarom heeft hij met het orkest beslist het programma verder te zetten. Want muziek is vrede. Het publiek dankte met een staande ovatie.


  • WIE:The Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin – Hélène Grimaud, piano – Paul Jacobs, orgel
  • WAT: Johannes Brahms, Wayne Oquin, Robert Schumann
  • WAAR: Bozar
  • WANNEER: 24 mei 2018
  • Foto: m.t.
Tags: BozarHélène GrimaudKlassiek CentraalLucrèce MaeckelberghPaul JacobsThe Philadelphia OrchestraWayne OquinYannick Nézet-Séguin
Vorig artikel

Duits-Franse entente strijkt neer in deSingel

Volgend artikel

Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Volgend artikel
Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Jonathan Powell betoont eer aan Grigory Krein

Jonathan Powell betoont eer aan Grigory Krein

13 uur ago
Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

4 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

6 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist