• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 23 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Modern Times bevrijdt ons even uit moderne tijden

Gommaar Elst door: Gommaar Elst
13 maart 2018
in Concerten
0
Modern Times bevrijdt ons even uit moderne tijden
10
SHARES
164
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé nodigt ons ons uit om in deze gejaagde tijden even te genieten van een ‘stille’ film zoals het misschien wel altijd bedoeld was? Met muziek van hoge kwaliteit

Nominatie Gouden Label Symfonisch – Allereerst worden we bij het onthaal van Flagey meteen verwelkomd met een min of meer als Charlie Chaplin verklede artiest die accordeon speelt . Tevens is er de vermakelijke mogelijkheid een foto te laten nemen op het tandwiel zoals bij de poster van de film.

Dankzij de moderne technologie kunnen we nu luisteren naar de muziek levend en wel bij deze film omdat de muziek waarschijnlijk weggefilterd is (terwijl andere geluiden blijven) uit de eigenlijke film en het orkest aan het werk gaat, behalve dan bij het lied tegen het einde waar Chaplin zelf zingt. Gezongen tekst en begeleidende muziek digitaal uit elkaar halen is waarschijnlijk ook een enorme opgave en hij zingt het zelf hoe dan ook best prima. De vraag stelt zich of er geen actuele opname kan gemaakt en behouden worden. Charlie Chaplin zelf was teleurgesteld in de opnamekwaliteit en versimpelde de bewerking al zodanig om alles helder te houden.

Het historisch een beetje grappige is dat het nu allemaal heel nieuw lijkt om dit te doen, maar in de initiële stille film-periode was het zelfs de gewoonte om professionele arrangeurs op te dragen passende compilaties van gepubliceerde muziek te maken om films te begeleiden, toen live uitgevoerd door welke instrumentale combinaties elke cinema zich maar kon veroorloven.

De muziek zelf is soms al best modern en vertoont een enorme verscheidenheid in stijlen, maar getuigt voornamelijk van goede smaak. Chaplin had een zeer duidelijk idee en wou ook geen competitie voeren of iets dergelijks, de muziek staat enkel ten dienste van de film en deze charmant aan te vullen. Bij momenten is ze ook best virtuoos, de muzikanten zitten werkelijk aan een strenge vereiste snelheid. In hoeverre de muziek volledig van Chaplin zelf is, is onzeker, hij werkte ook samen met orkestrators, maar de thema’s zijn origineel, hij leidde het geheel wel.

Het orkest en de dirigent doen ontzettend hun best om deze 87 minuten muziek integraal en goed samen met de film te brengen, eens een klein beetje ongelijk met het beeld kan ik absoluut begrijpen en daar blijft het dan ook zelfs bij! Het is een niet te onderschatten veeleisend werk gezien de precisie en subtiliteit van de interactie met de film. Het wordt zeker zo goed als mogelijk ten gehore gebracht vanavond. Natuurlijk mogen we niet vergeten dat het in de originele context ook fragment per fragment in de studio gecreëerd is.

De film is nog steeds actueel, misschien nog actueler dan ooit en geweldig symbolisch/satirisch, een beeld van een kudde schapen die allemaal in dezelfde richting lopen waarna we een beeld met allerlei fabriekarbeiders zien, is zeker niet arbitrair. Het leek Chaplin vast geen natuurlijke manier van leven en wilt de mensen aanmanen tot meer persoonlijkheid. In de film geeft hij het goeie, ontroerende voorbeeld door onvoorwaardelijk een arm meisje dat eten steelt om met familie te overleven, te helpen en te weerhouden in de gevangenis te belanden; in zijn eigen woorden; ‘meer dan slimheid, hebben we vriendelijkheid en zachtheid nodig’.

Nostalgie slaat toe voor mij persoonlijk en vast nog velen met mij en nu is het dan zelfs nog beter met deze pure muziek en een riante bewerking voor een zeer uitgebreid orkest. Meerdere malen ervaar ik een traantjesmoment dankzij de klare taal van de muziek die het Brussels Philharmonic zo mooi schildert in combinatie met de al zo sterke beelden.

Smile

Chaplin nam zijn vrijheid binnen het kader met het wondermooie thema dat later het lied ‘smile’ geworden is. Als een leitmotif als het ware, is het elke keer weer een beetje anders terwijl het o zo pakkend blijft. Het maakt ook de eerste violist, die de melodie voor zijn rekening moest nemen, Otto Derolez, zeer lovenswaardig. Dit thema is blijven inspireren, eerst werd er het lied van gemaakt en later werd het behandeld als een jazz standard wat maakte dat figuren als Michael Jackson en Frank Sinatra het zelfs zongen en anderen het bewerkten. Smile lacht eigenlijk terwijl het weent…

Na afloop was er nog een charmante burleske in de hal met allerlei nabootsingen van Chaplins werk door de eerder vermelde artiest en nog enkele dames helemaal in de stijl van de tijd waarin Modern Times ontstaan is, al wil ik graag even opmerken dat de muziek soms wat luid was, verder droeg dit enkel bij aan de integriteit van het evenement.

Het totaalpakket was zo af, beter kon haast niet, fantastisch onthaal, een fantastisch concert (nuja, geen gewoon concert) en achteraf nog een massa spektakel. Het was een grandioze avond en wie ooit de kans krijgt dit te zien kan ik alleen maar volmondig aanraden ervoor te gaan en zoveel mogelijk anderen aan te porren om mee te gaan, jammer genoeg zijn de laatste voorstellingen nagenoeg uitverkocht. Dit soort evenementen op zich (film+live muziek) is niet per se uniek, doch wel in de minderheid, maar het geheel met de bijhorende optredens is absoluut wél uniek.

Niet om reeds gevestigde waarden per se nogmaals te herbevestigen, maar omdat ik het zo’n fantastisch initiatief vind en hoop meer van dat te zien, nomineer ik het weloverwogen voor een Gouden Label.


  • WAT: Brussels Philharmonic: Modern Times in Concert
  • WIE: Dirk Brossé, Brussels Philharmonic
  • WAAR & WANNEER: Flageygebouw Brussel, 1 maart 2018
  • FOTO: Brussels Philharmonic/Christophe Vander Eecken

     

    1 of 4
    - +
Tags: Charlie ChaplinChristophe Vander EeckenDirk BrosséFlageyGommaar ElstKlassiek CentraalModern TimesOtto Derolez
Vorig artikel

Diva met common sense

Volgend artikel

Daens musical van formaat

Volgend artikel
Daens musical van formaat

Daens musical van formaat

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos stroomt

Logos stroomt

2 dagen ago
Catalogus met de collectie experimentele muziekinstrumenten van Stichting Logos online!

Catalogus met de collectie experimentele muziekinstrumenten van Stichting Logos online!

2 dagen ago
Over een 19de-eeuwse saxofoonklas in Brussel en een hedendaags Belgisch koor van saxofoons

Over een 19de-eeuwse saxofoonklas in Brussel en een hedendaags Belgisch koor van saxofoons

2 dagen ago
Sound of Ghent met knotsgek cultuurprogramma

Sound of Ghent met knotsgek cultuurprogramma

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • In het kort
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist