Kunstkring Soetendaelle koos het nog niet zo lang geleden gerestaureerde huis van de Belgische componist August de Boeck (1865-1937) als uitvalsbasis voor een aantal projecten die de culturele honger van inwoners en sympathisanten dienen te stillen in de (nabije) toekomst. Zo ook dit aperitiefconcert. Muzikanten waren de Portugese sopraan Margarida Natividade, de Siberische violiste Sayana Tchankova en hun Vlaams-Britse pianist-begeleider Roland Mathews.

Het was Mathews die de touwtjes stevig  in handen nam om dit muzikale project te leiden. Zelf is hij pianist-begeleider, dirigent en componist. Hij werkte in het muziekonderwijs, voor de openbare omroep en genoot les van een aantal monumenten uit onze Belgische muziekgeschiedenis. Hij studeerde en performde tijdens zijn carrière op verschillende plaatsen in Europa. Zo leerde hij sopraan Margarida Natividade kennen. Ook zij geniet nog steeds internationaal naam. Wat ons land betreft, was zij ooit verbonden aan de Brusselse Muntopera. Haar repertoire gaat van Monteverdi over Mozart naar Mendelssohn. Mathews en Natividade zagen mekaar ettelijke jaren niet. Het weerzien was van harte, en zo ook dit recital. Er werd begonnen met een aria van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)- Il re pastore KV208, gevolgd door het Rondino voor piano en viool van Frits Kreisler (1875-1962).

De vocale prestatie die het hardst bijblijft is zonder twijfel Frauenliebe und – leben opus 42 van Robert Schumann (1810-1856), met tekst van de Duits-Franse schrijver Adelbert von Chamisso (1781-1838). Deze achtdelige liedcyclus beschrijft het leven van een jonge vrouw die verliefd wordt, huwt, moeder wordt en uiteindelijk ook weduwe. Bij het zingen van deze cyclus kwamen de kwaliteiten van de sopraan helemaal naar boven. Warme gloeden, diepe klanken – gevoelens van vreugde, weemoed en verdriet. Diezelfde gloed overviel de luisteraar opnieuw tijdens het bisnummer, Morgen opus 27 nr. 4 van Richard Strauss (1864-1949). 

De kwaliteiten van Mathews als begeleider kwamen tweemaal prachtig naar voor. Ook samen met violiste Sayana Tchankova liet hij zijn rust en zelfvertrouwen het werk doen; de gemoedsrust van de ervaring. Tchankova kwam in ons land terecht toen ze haar masterdiploma behaalde in Gent, als studente van Michael Kugel. Ze werd lid van verschillende vooraanstaande orkesten waaronder het befaamde Orchestre de Chambre de Wallonie. Samen met Robert Mathews nam ze ons mee naar het hoge noorden. Spiegel im Spiegel van de Estse componist Arvo Pärt (*1935) werd in alle sereniteit gebracht, waarbij violiste en pianist evenwaardige partners waren – een intieme dialoog tussen twee instrumenten zoals dit stuk het gebiedt. Men bleef aardrijkskundig en ook muzikaal in de buurt, wanneer de compositie Romance opus 26 van de Noor Johan Svendsen (1840-1911) werd gespeeld. Mooie harmonische klanken, wederom gekenmerkt door rust. Onthaasting is minstens zo belangrijk als ritme binnen de muziekbeleving. Door het brengen van de frisse Czardas van Johann Strauss (1825-1899) ontstond er een mooi evenwicht. Het was tevens het bewijs dat wanneer men deze muziek -die vaak als lichter genre wordt omschreven – professioneel brengt, totaal niet moet onderdoen voor de rest van het programma.


  • WIE: Margarida Natividade, Sayana Tchankova, Roland Mathews
  • WAT: Aperitiefconcert Kunstkring Soetendaelle v.z.w.
  • WAAR: August de Boeckhuis, Merchtem
  • WANNEER: 12 november 2017
  • Foto: ©Klassiek Centraal