Auteur Yarrid Dhooghe

Petrus Alamire staat bekend om de vele verluchte muziekhandschriften die hij maakte. Ook zijn atelier was verantwoordelijk voor het album van Margareta van Oostenrijk, dat vandaag in de Koninklijke Bibliotheek bewaard wordt. Niet minder dan 58 composities zijn erin opgenomen. Guillermo Pérez, de artistieke directeur van Tasto Solo, selecteerde hieruit hartverscheurende klaagzangen die Margareta’s liefde en leed in herinnering brengen.

De titel van het concert Mélancholie, uitgevoerd door het ensemble Tasto Solo en sopraan Barbara Zanichelli, dekte de lading. De Franse chansons uit Margareta van Oostenrijks album – C’est ma fortune, Va-t’ens regret en Se je souspire om er enkele te noemen – waren hiervoor uiterst geschikt. Tussen de liederen door speelde het ensemble ook enkele instrumentale streepjes muziek, die de veelzijdigheid van het gezelschap goed toonde.

Het instrumentarium van Tasto Solo was een belangrijke factor voor deze veelzijdigheid. Instrumenten uit de tijd van de composities gaven het concert een historische dimensie. De gemiddelde luisteraar kwam wellicht ook voor een van de weinige keren in contact met een ensemble muzikanten die de vedel, de harp, de hamerklavecimbel, het organetto en het orgel bespeelden. Hierdoor opende zich een voor velen wat onbekendere klankenwereld.

De kwaliteit die Tasto Solo bereikte in haar interpretatie van de muziek werd helaas niet helemaal doorgetrokken in de zang van Barbara Zanichelli. Op de toonvorming zelf is nauwelijks iets op te merken, ook de melodielijnen werden door haar mooi uitgevoerd. Echter was de tekst zo goed als onverstaanbaar, wat wel jammer is voor de chansons, ook al maakten ze gebruik van een wat archaïscher Frans.

Barbara Zanichelli en Tasto Solo zorgden wel voor een zeer intens concert. Het hele programma van rond een uur werd zonder onderbreking van zelfs maar één applaus uitgevoerd. Dit zorgde ervoor dat de intensiteit en concentratie van de muzikanten niet verstoord werden en het publiek niet alleen kon genieten van de muziek zelf, maar ook van de passie om deze zo goed mogelijk uit te voeren.