• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 5 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

La Belle et la Bête van Philip Glass

Redactie door: Redactie
29 januari 2013
in Concerten
0
Philip Glass, Jean Cocteau, La Belle et la Bête
0
SHARES
63
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Zaterdag 26 januari was het Philip Glass ensemble te gast in de Gentse Bijloke voor een uitvoering van de muziek die Glass componeerde bij de film “La Belle et la Bête” van Jean Cocteau. Een film uit 1946 met Glassmuziek uit 1994. Een hele, hele confrontatie.

Zaterdag 26 januari was het Philip Glass ensemble te gast in de Gentse Bijloke voor een uitvoering van de muziek die Glass componeerde bij de film “La Belle et la Bête” van Jean Cocteau. Een film uit 1946 met Glassmuziek uit 1994. Een hele, hele confrontatie.

Omdat Glass (°1937) de films van Cocteau reeds vroeg kende, is hij op het idee gekomen om bij drie  Cocteau-producties, nieuwe muziek te componeren. De film “Orphée” uit 1950 werd een nieuwe opera, de roman uit 1929 “Les Enfants terribles” werd een ballet, en de film “La Belle et la Bête” werd  een soort filmopera, “for voices and the Philip Glass Ensemble or chamber orchestra”. Daarin  verving hij de gesproken dialogen door parlando gezongen dialogen. De uitgesproken, typische  Philip Glass muziek klonk anderhalf uur. Zes instrumentalisten, waaronder drie orgel-, clavecimbel- en tuba imiterende synthesizers, produceerden onophoudelijk parallelle intervaliek en ritmische patronen, modellen en sjablonen.  Hoe de typische Philip Glass stijl te verenigen valt met de film, laat ik aan de kijker/luisteraar over en in welke  mate de nieuwe muziek van Glass een meerwaarde betekent t.o.v. de oorspronkelijke, treffende muziek van Georges Auric, laat ik ook aan u over.

De partituur van Glass beantwoordt aan alle ingrediënten van Glass muziek. Want ook hier gaat de binaire en ternaire, ritmische symmetrie, door het binnen sluipen van een toegevoegde achtste noot, vloeiend, moeiteloos en ongemerkt over, in samengestelde ritmen, waarbij dat binnen geslopen achtste nootje, nog maar eens zorgt voor die typische subtiele accentverschuiving. Hoe de recitativische, in snel parlando gezongen dialogen weliswaar te rijmen vallen met de onmogelijke synchronisatie van de lipbewegingen van de oorspronkelijke gesproken dialogen, laat ik ook aan U over, want wie de film (goed) kent, weet in welke mate het timbre van bvb. de stem van Jean Marais, bijdroeg  aan de geheimzinnige dramatiek van het verhaal. En wie de film (goed) kent weet ook wat het belang was van de muziek (met o.a. een vocaliserend koor à la Debussy en een melos zoals in Ravels “Daphnis et Chloé”) en, hoe hoofse elegantie afwisselde met pastorale muziek of gespannen dramatische muziek, naar gelang de scènes.

Wat we zaterdag hebben meegemaakt was een soort test of experiment waarbij we verondersteld werden tezelfdertijd te kijken naar de film, maar met de gesproken dialogen op stil gezet, als was het een stille (stomme) film, en dit te  combineren met het luisteren of liever, het moeten ondergaan, van een muzikale nervositeit zonder gelijke, waarbij dan nog eens twee zangers en twee zangeressen, waaronder een schel klinkende soubrette, in schabouwelijk Frans, en dus nauwelijks verstaanbaar, de dialogen in quasi atonale, parlando declamatie, op ons los lieten.

Hoe zeer ik ook elk oordeel aan u overlaat, staat u toch, als u het mij vraagt,  één iets te doen. U moet nl. eens zo vlug mogelijk gaan kijken naar de oorspronkelijke film met de gesproken dialogen dus, en vooral met de oorspronkelijke muziek van Georges Auric, gedirigeerd door  Roger Desormière. Let dan op het acteertalent en de stem van de beeldschone Josette Day, de gewezen minnares van Marcel Pagnol die zou huwen met onze Belgische Maurice Solvay!, in de rol van la Belle, verplaats u  in de tijd van Madame de Beaumont en het Parijs van Cocteau van net na de bezetting, laat u meevoeren door de fantasmagorie, de maquillage van la bête en de Lieux de tournage (o.a. Senlis), en ga dan de versie van Philip Glass eens beluisteren op cd, maar dan wel volledig. Het oordeel is dan geheel aan u.

Vorig artikel

Vitali Ciaconna, Clematis, Stéphanie de Failly

Volgend artikel

Ian Bostridge

Volgend artikel
Ian Bostridge

Ian Bostridge

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

4 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

4 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist