Saxofonist Kurt Bertels en pianist Bert Koch kennen we hier bij Klassiek Centraal vooral binnen de context van het Kugonitrio, waarin Nicolas Dupont hen als violist vervolledigt. Kurt Bertels is daarnaast ook actief bij het Anemos-saxofoonkwartet en als onderzoeker. Momenteel werkt hij rond het eerste saxofoonconcerto van Paul Gilson, dat na 116 jaar werd teruggevonden.

Er werd bewust gekozen voor Belgische componisten, wat het publiek intussen gewoon is en ook verwacht van deze muzikanten. Vooreerst dient gezegd dat ze een stukje geschiedenis terug tot leven brachten door twee composities van de ietwat vergeten Nazaire Beeckman (1822-1900) te brengen. Hij was de eerste docent saxofoon aan het Brusselse Conservatorium.

Bertels en Koch brachten van Beeckman de Elegie ter nagedachtenis van Hendrik Conscience op altsaxofoon en piano en de Souvenir du château de Westerloo, opus 21. Beiden mooie en elegante melodieën die door Koch en Bertels opnieuw tot bij het publiek werden gebracht. De jongens zorgen steeds voor dat unieke belle-époquegevoel.

Aanwezig op het concert waren de Belgische componisten Piet Swerts en Wilfried Westerlinck. Van Swerts werd de Hat City Sonata -I. Avowal – scud – II. Night SongIII. Free fall. Vooral een stevige compositie die ietwat donker aanvangt. Van de hand van Wilfried Westerlinck werd Hidden from all… Na afloop gaven beide componisten nog aanwijzingen en overliepen ze de stukken samen met de muzikanten.

Na de pauze werd gekozen voor allereerst een serene compositie van de Waalse componist Joseph Jongen – Méditation.  Het Intrada e Allegro van de hedendaagse – u raadt het al – Belgische componist  Marc Verhaeghen is vooral een zeer complex werk. Toch werd het als fris ervaren.

Afgesloten werd met het Avé Maria van -neen geen Belg – de Argentijnse componist en Astor  Piazzolla. Niet de gebruikelijke tango, maar een ingetogen en oprecht rakende compositie die zich perfect als afsluiter leende tot dit concert.


  • WAT: Bert Koch en Kurt Bertels in concert
  • WAAR: Opus4
  • WANNEER: 27 januari 2018
  • Foto:© Klassiek  Centraal