• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 15 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Koninklijk Deutsches Requiem Brahms

Redactie door: Redactie
26 september 2012
in Concerten
0
Mariss Jansons, Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, Groot Omroepkoor
0
SHARES
19
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Gouden Label Het gebeurt niet zo vaak op een concert dat de rillingen over je rug lopen. Op het concert met Brahms’ Deutsches Requiem door het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam en het Groot Omroepkoor o.l.v. Mariss Jansons overkwam het me meer dan eens. 

Gouden Label Het gebeurt niet zo vaak op een concert dat de rillingen over je rug lopen. Op het concert met Brahms’ Deutsches Requiem door het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam en het Groot Omroepkoor o.l.v. Mariss Jansons overkwam het me meer dan eens. Als het koor massaal inzet bij het tweede deel “Denn alles Fleisch es ist wie Gras”, bij voorbeeld. De perfecte samenklank van koor en orkest overrompelde bij deze uitvoering de luisteraar onweerstaanbaar. Het Groot Omroepkoor klonk wondermooi. Het bracht enerzijds het plechtige en overweldigende karakter van het werk tot uiting maar zorgde tegelijk voor ontroering. Ze maakten hoorbaar met wat een intensiteit en diepe overtuiging Brahms deze Duitse bijbeltekst heeft getoonzet.

De lof over de finesse van het Concertgebouworkest moet nog nauwelijks gezongen worden. Ook dit keer gidste de frêle chef-dirigent Mariss Jansons de muzikanten met vaste hand doorheen de uiterst genuanceerde partituur. De inzet van de lage strijkers in het eerste deel kwam rijk over, de hoorns klonken dreigend, de violen lyrisch, het paukengeroffel extreem apocalyptisch, al was het nooit te luid: alles kwam in de juiste dosering tot zijn recht. Elk deel krijgt de juiste sfeer en gevoelsinhoud, trouw aan de bezinnende en vertroostende intentie van Brahms.

Liep het op elkaar afgestemd zijn van koor en orkest gesmeerd, dan zorgden de solisten voor de perfecte finishing touch. Genia Kühmeier heb ik elders op deze site al positief besproken als liedzangeres (Dvorak Zigeunerlieder, 6-7-2012). Haar talent voor tekst en lied komt haar hier mooi van pas in het droevige en toch troostende “Ihr habt nun Traurigkeit”. Haar optreden was opmerkelijk door haar serene voorkomen en stralende stem. Gerald Finley is beroemd voor de integriteit waarmee hij zijn kunst uitoefent. Gepaard met zijn mooie heldere bariton maakte het zijn vertolking tot een innige belevenis.

Voor een concert als dit had de Henry Le Boeufzaal van het PSK nokvol moeten zitten. Dat was jammer genoeg niet het geval. Het aanwezige publiek gaf uitbundig uiting aan zijn tevredenheid. In alle bescheidenheid wees Jansons op de partituur en maakte erop attent dat vooral Brahms moet toegejuicht worden. Een memorabele concertnamiddag met een Gouden Krans! Dit eerste concert van de residentie van Mariss Jansons doet alvast uitkijken naar de twee volgende, donderdag 31 januari 2013 en 27 maart 2013. 

Vorig artikel

August De Boeckjaar in schoonheid afgesloten

Volgend artikel

Terra Tango (recensie Vera Dansaert)

Volgend artikel
Terra Tango, Festival van Vlaanderen Gent

Terra Tango (recensie Vera Dansaert)

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

1 dag ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

4 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

5 dagen ago
Ballet Vlaanderen ‘Choreolab’

Ballet Vlaanderen ‘Choreolab’

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist