Jozef De Beenhouwer is één van onze beste Belgische pianisten met een carrière die al meer dan veertig jaar standhoudt. Hij studeerde muziek aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth en aan het Antwerpse Conservatorium bij Lode Backx. Hij breidde zijn studies nog uit te Firenze, nam meerdere cd’s op en genoot een succesvolle internationale carrière.

Jozef De Beenhouwer is één van de vertegenwoordigers van onze Belgische componisten. Zo nam hij werk op van August De Boeck, Peter Benoit en Joseph Ryelandt. Voor deze laatste twee ontving hij trouwens de Cecilia-prijs. In 2010 ontving hij de Klara-Carrièreprijs waardoor hij internationaal erkend werd als Schumann-specialist. Tijdens het jongste middagconcert schetste De Beenhouwer het leven van de vroege Schumann, met tussen deze twee composities in een stuk dat Schumann schreef op het einde van zijn leven dat veel te jong eindigde.

Het leven van Robert Schumann (1810-1856) was er één waarin de ene depressie de andere opvolgde. De jonge Schumann schreef hoopvolle muziek, lieflijke kamermuziek die zich gedijt op een warme ondertoon. Zo ook voert De Beenhouwer deze muziek uit. Hij begon het middagconcert met de Kinderszenen opus 15 uit 1838. Het jaar dat daarop volgde componeerde Schumann tijdens de maand maart de Humoreske opus 20, bestaande uit zes bewegingen die elk een ander tempo kennen en dus ook zo een mooi gevarieerd gevoelenspallet creëren.

Tussenin werden de Gesänge der Frühe opus 133 uitgevoerd. Hij schreeft deze vijf bewegingen tellende compositie tussen 15 en 18 oktober 1853. Schumann zat de laatste jaren van zijn leven in een psychiatrische instelling en vocht er tegen de demonen die hem al geruime tijd achtervolgden. Hij leidde er vooral een eenzaam bestaan. Zelfs zijn vouw Clara bezocht hem er slechte twee maal en dit pas enkele dagen voor zijn dood. De muziek die hij toen schreef – en dus ook deze compositie – is eerder dissonant. Eveneens is ze geschreven in vijf bewegingen die elk een eigen tempo kennen. De eerste beweging rustig, klinkend als een choraal. De tweede beweging is in contrapunt geschreven en mijdt elke vorm van tonaliteit. Vervolgens een stukje waar stuwing in zit, waarna opnieuw onrust volgt. De Beenhouwer legde de accenten vooral op de onrust, maar wist toch harmonie in de chaos te brengen door middel van een correcte muzikale inleving.

De Middagconcerten van Amuz zijn perspartner van Klassiek Centraal.

Hun volledig programma kunt u hier terugvinden.


  • WAT: Middagconcert
  • WIE: Jozef De Beenhouwer (piano)
  • WAAR: AMUZ, Antwerpen
  • WANNEER: vrijdag 11 mei 2018
  • FOTO: © Klassiek Centraal