• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 21 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Hors categorie

Tim De Backer door: Tim De Backer
12 augustus 2017
in Concerten, Evenementen
0
Hors categorie
1
SHARES
11
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Tweetalige dienstmededeling. De tweede violiste van het Quatuor Akilone is niet tiptop. Elle peut pas assurer sa prestation ce midi. “Comment va-t-elle”, vraagt een man uit het publiek, oprecht bezorgd in tijden van fipronil. Het ijs is er meteen door gebroken. Want zo’n afzegging zorgt altijd voor wat extra puzzelwerk. Gelukkig stonden twee avontuurlijke remplaçanten in de coulissen te trappelen … 

Het zijn niet de eerste de besten, maar integendeel twee bekende gezichten uit de Brusselse klassieke muziekscène: cellist Sébastien Walnier en pianist Alexander Gurning. Die laatste was tijdens deze editie van Midis-Minimes al een keer eerder in de bres gesprongen. Tijdens die andere themaweek van het festival, aan de piano gewijd, verzorgde deze muzikale duizendpoot onder meer een boeiende improvisatie op een aantal thema’s van Debussy. Ook Walnier is een indrukwekkend veelzijdig muzikant. Tijdens de concertini van de Munt kan je hem en andere leden van het Muntorkest regelmatig als chambrist aan het werk horen. Een absolute aanrader! Samen deelden deze jongens al vaak het podium. En als lid van het Trio Talweg doken ze met succes de opnamestudio in. Heel benieuwd dus welke vonken deze invalbeurt zou geven.

Uitdagende gedachte

“Ach, welke film je ook maakt, je komt altijd weer uit bij de grote meesters van weleer.” Christopher Nolan had het deze zomer in Knack Focus net zo goed over muziek en toondichters kunnen hebben natuurlijk. Die imposante roergangers waarbij je met enig ontzag je oor te luister kan leggen: een zowel geruststellende als uitdagende gedachte. En dus stond de tweede sonate voor klavier en cello van Johannes Brahms klaar (1886). Vivace, affettuoso, passionato en molto: dit is een veeleisende vierakter die naast virtuoze behendigheid ook het retorisch talent en fingerspitzengefühl van de uitvoerders aanspreekt. Een geanimeerde col buiten categorie dus. Maar het duo Gurning-Walnier vatte de klim zonder enige schroom aan. Goesting was zonder meer het codewoord in deze broeierige vertolking. Orkestraal pianospel werd met stevig parlando beantwoord, en vice versa. Soepel was de boogvoering. Bij vlagen iets abstracter klonk Brahms’ zwaar ingedikte pianopartij. Het Adagio was in dat opzicht een heuse verademing, en dat zowel voor musici als toehoorders. Integere momentjes van tedere verstilling werden met een flinke dosis stijlgevoel ten gehore gebracht. Empathisch legato werd door een goed getimede aanslag gestut. Adembenemend. Een schuchter tussentijds applaus later zat het publiek alweer middenin het rapsodisch opgevatte derde deel. Zou dit de favoriete beweging van deze heren kunnen zijn? Misschien. Zo klonk het in ieder geval: gezwind, geritmeerd en met energie uit de vingers geschud. Minder welluidend was de hoekige aanhef van de finale. En ook in wat daarna kwam, liep het samenspel niet altijd even gestroomlijnd. Wat uit de vleugel werd getoverd, bleef helaas hermetisch en was beslist geen voer voor notenfetisjisten. Dit afsluitende rondo had meer soliditeit kunnen gebruiken. Nu bleef het in de beste bedoelingen steken.

Alvorens met volgende video het laatste en belangrijkste woord aan Beethoven en het Quatuor Akilone te geven, nog deze caveat als ultiem besluit. Kamermuziek dwingt professionele en andere musici om zich (samen) bloot te geven. Een kwetsbare positie die een immens respect verdient. Veel meer dan enkel mijn hoed af dus, voor de buitengewone onverschrokkenheid van de twee avontuurlijke speelkameraden van vanmiddag.


  • WAT: Johannes Brahms (1833-1897) – Sonate voor cello en piano nr. 2 in F (opus 99)
  • WIE: Sébastien Walnier (cello) en Alexander Gurning (piano)
  • WAAR: Koninklijk Conservatorium Brussel
  • WANNEER: donderdag 10 augustus 2017
  • ORGANISATIE: Festival Midis-Minimes
  • AFBEELDING: © Benjamin Brolet

 

1 of 3
- +
Tags: Alexander GurningChristopher NolanJohannes BrahmsKlassiek CentraalLudwig Van BeethovenMidis-MinimesQuatuor AkiloneSébastien Walnierstrijkkwartet
Vorig artikel

Balsem voor de ziel

Volgend artikel

Twee pianorecitals van Ariel Lanyi, jong toptalent uit Israël

Volgend artikel
Twee pianorecitals van Ariel Lanyi,  jong toptalent uit Israël

Twee pianorecitals van Ariel Lanyi, jong toptalent uit Israël

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

6 uur ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

24 uur ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

24 uur ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

1 dag ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist