In het kader van de serie “Podium Jonge Musici” bracht de Israëlische harpist Sivan Magen op maandag 30 september een soloconcert in de Muziekstudio van deSingel in Antwerpen. Hij deed dat op een Lyon & Healy harp, vergelijkbaar met Steinway voor de piano.

Sevin Magen bouwde zijn programma rond het thema “fantasie”. De eerste stukken die hij speelde, waren alle transcripties van bekende klavierstukken. Zo begon hij zijn concert met de Chromatische Fantasie BWV 903 in re klein van Johann Sebastian Bach en dit was ook meteen de best werkende transcriptie, die de harpist vertolkte met de nodige verbeeldingskracht. De fantasie in re klein van Wolfgang Amadeus Mozart was technisch gezien minder voor harp geschikt, vanwege de veelvuldige dempingen met de hand die Magen moest uitvoeren om de muziek zo helder mogelijk te laten overkomen. Maar het dient gezegd: ook hier ontbrak het geenszins aan muzikaliteit. Om het hoofdstuk transcripties af te sluiten, volgden nog drie late pianowerken van Johannes Brahms: drie melancholische intermezzi, waarvan het bekendste, op. 177 no. 2, tegelijk smachtend en passioneel klonk.

Gabriël Fauré schreef twee originele werken voor harp solo. Het Impromptu is helemaal voor harp geschreven maar blijkbaar niet helemaal door Fauré zelf. Zijn opdrachtgever, Alphonse Hasselmans, indertijd harpleraar aan het Conservatorium van Parijs, zou het voltooid hebben omdat het niet op tijd klaar dreigde te komen want het was het verplichte examenstuk van dat jaar. Met dit in het achterhoofd begrijpt men de typische en veelvuldig voorkomende harpglissandi en obligate virtuose passages. Maar het mist zijn effect niet en de harpist van deze avond zou zonder enige twijfel summa cum laude geslaagd zijn in zijn examen.

Het tweede werk dat Fauré schreef voor harp, “Une châtelaine en sa tour”, was wel helemaal van hemzelf. Het ligt, naar verluidt, iets minder goed in de hand en heeft moeilijke pedaalwisselingen, maar het klinkt wel echt Fauré, zonder veel franjes maar wel met wonderlijke harmonieën. Hij had dit stuk opgedragen aan de harpiste die de eerste prijs won met zijn “Impromptu”.

De Israëlische componist Paul Ben-Haim schreef zijn “Poème” voor het eerste driejaarlijkse “International Harp Contest in Israel” in 1959. Het is gebaseerd op een Jemenitische melodie. Met zijn doorleefde uitvoering zou Magen veel kans gemaakt hebben om die wedstrijd te winnen. De Amerikaanse componist Lowell Liebermann schreef zijn “Music for harp” voor een andere gelegenheid: de vijftigste verjaardag van de “American Harp Society” in 2012. Alhoewel dit stuk heel recent geschreven is, klinkt het in een gematigde toonspraak en is daardoor ook voor een ruimer publiek toegankelijk.

Magen besloot zijn concert met een Fantasie van Ekaterina Walter-Kuhne op thema’s van de opera “Eugene Onegin” van Tsjaikovsky, een echte uitsmijter, met onder andere de bekende wals, die rijkelijk versierd werd met virtuoze loopjes. Magen deed het thema van zijn concert alle eer aan: hij is een fantastische harpist met een feilloze techniek en een grote muzikaliteit, die de luisteraar van het begin tot het einde kan boeien.