Een nieuwjaarsconcert zonder de obligate walsen. Dit jaar zal zowat overal ter wereld het oeuvre van Beethoven op de pupiters staan naar aanleiding van zijn 250ste geboortejaar. Symfonieorkest Vlaanderen toast met ‘Happy New Year Beethoven’ niet alleen op het nieuwe jaar maar meteen ook op de verdienste van deze maestro par excellence. Bubbels voor het nieuwe jaar én de viering van deze verjaardag met daar bovenop een sprankelende soliste.

Onder leiding van de jonge Franse gastdirigent opent het Symfonieorkest Vlaanderen, in complete bezetting, dit nieuwjaarsconcert met  werk van Gioacchino Rossini met de ‘Ouverture’  uit de opera ‘Guillaume Tell’. Ouverture bestaande uit vier delen: Prelude, Storm, Ranz des Vaches en Finale. Een vertolking die inzake opbouw, dynamiek en orkestrale dosering een hele wereld creëert. Een top uitvoering!

In een kleinere bezetting speelt het Symfonieorkest Vlaanderen als tweede werk de ‘Romance nr.2 voor viool’ van Ludwig van Beethoven. Concertmeester Maxim Kosinov bespeelt zijn instrument in een tedere intimiteit en laat tonen van opperste gelukzaligheid weerklinken.

En dan is het de beurt aan soliste Yeol Eum Son, geboren en getogen in Zuid-Korea.  Ze kreeg haar eerste pianoles toen ze drieëneenhalf jaar oud was. En toen ging het snel… Op haar achtste speelde ze in Boston één van Mozarts grote pianoconcerti. Op haar zestiende verruilde ze haar thuisstad voor Seoel. Terwijl veel van haar muzikale vrienden al vroeg naar Europa of de VS gingen, kreeg zij aan de Korean National University of Arts les van vooraanstaande Aziatische pedagogen. Om zich verder te bekwamen verhuisde ze naar het buitenland. Zo belandde ze bij de Israëlische pedagoog Arie Varda in Hannover. Ze kreeg voor het eerst internationale aandacht toen ze in 2004 als soliste verscheen bij het New York Philharmonic Orchestra.

Inmiddels speelde ze overal ter wereld met de meest gerenommeerde orkesten. Daarnaast heeft ze ook een leidinggevende positie. Sinds 2018 is ze artistiek directeur van het muziekfestival van Pyeongchang. Ook als columniste van een Koreaanse krant, waarbij ze haar muziek toegankelijk wil maken voor een groot publiek, verwierf ze faam.

Yeol Eum Son, voor het eerst te gast in België, is de verpersoonlijking van Oosterse elegantie en gratie. Ze oogt breekbaar maar wat een kracht schuilt in dit kleine frêle vrouwtje! In haar vertolking heeft ze geen angst voor nance, noch effect, één en al zintuiglijkheid. In het ‘Pianoconcert nr. 1, S. 124’ van Franz Liszt streelt en hamert ze op de toetsen. In haar doorleefd spel zwiepen haar lange zwarte haren door de lucht. De energie en de overtuiging waarmee ze speelt is intens, fascinerend en meeslepend in een explosie van klank. Muziek als magische brandstof. Een bravourestuk waarin deze Zuid-Koraanse pianiste schittert in een prachtig samenspel met het orkest. Haar uitvoering werd met een enthousiast en minutenlang applaus gehonoreerd. Als dank kreeg het publiek nog een toemaatje.

Na de pauze stond het openingsthema van Ludwig van Beethovens’ ‘Symfonie nr. 5, opus 67’ geprogrammeerd. Iedereen kent de beginnoten tata tata, tata tata…. De Vijfde Symfonie was destijds heel vernieuwend en niet alleen omwille van de beginnoten.  Onbevattelijke grootheid en smartelijk verdriet kan de mens niet aan, het vraagt om ordening. Beethoven slaagt erin het onverklaarbare te verpakken in magistraal werk. Het Symfonieorkest Vlaanderen duikt in de verschillende gevoelsschakeringen van deze compositie in een geraffineerd en helder spel. Dat Beethoven met de beginnoten van deze compositie het noodlot aanroept, zoals zijn biograaf Anton Schindler beweerde, blijft  met zo’n transparante vertolking ver weg!


  • WAT: Happy New Year Ludwig!
  • WIE: Symfonieorkest Vlaanderen, dirigent Adrien Perruchon, soliste Yeol Eum Son
  • WAAR & WANNEER: deSingel, 26 januari 2020
  • FOTO’S: mt