De jonge contratenor Jan Wouters staat aan het begin van een blitzcarrière. Dit is niet te verwonderen. Iedereen die hem reeds kon horen zingen, beleefde meer dan zomaar het luisteren naar een solopartij in een of andere passie van Bach. Hij wist de harten van Klassiek Centraal net zo sterk te veroveren als die van al zijn toehoorders.

Drie keer is scheepsrecht, zo zegt een spreekwoord. Drie keer luisterden we naar Jan Wouters in de loop van een vol jaar tijdens concerten waaronder het Weihnachtsoratorium van Bach, maar ook een concert met een heel ander programma waar je niet meteen een contratenor verwacht. Telkens wist hij diep te raken, te ontroeren en te verbazen met zijn uitzonderlijk interpretatievermogen, het op de Bühne vertolken van de rol of het lied of wat het ook moge zijn, zijn zeldzame technische perfectie, de stembeheersing en dat gekoppeld aan een nooit eerder gehoorde draagkracht waardoor de stem een zaal vult alsof het iets is dat zomaar vanzelfsprekend is. Dit alles weet hij te verweven aan een subliem muzikaal vermogen.

Wie Jan Wouters hoort zingen, hoort en ziet veel meer dan zomaar een zingende stem, een zanger. Het is een beleving die tot de diepste wortels van de partituur doordringt, vertolkt met souplesse, kracht, beheersing, ontroering, humor, warmte, lichtvoetigheid. Kortom, àlle gevoelens die een mens kan ondergaan en die componisten getoonzet hebben om te laten zingen, kan Jan Wouters met het schijnbaar grootste gemak op het podium vertolken.

Met het Gouden Label Jong Talent ondersteunt Klassiek Centraal de opstartende carrière van de gelauwerde. Dat Jans talent intussen niet onopgemerkt is gebleven en bezig is aan een steile opgang, is niet te verbazen. Zijn prestaties kunnen nu al naast deze van de grootste contratenoren geplaatst worden. In onze recensies hebben we niet zomaar geschreven dat hij de ‘nieuwe’ Andreas Scholl is.

Jan Wouters trekt de lijn van grote contratenoren door die ooit startten met de bedoeling het stemgeluid van de castraten te benaderen. Het was de Engelsman Alfred Deller die begon met het ontwikkelen van het zingen met de falsetstem. In de rechte lijn van Deller volgden de Vlaming René Jacobs en de eerder genoemde Duitser Andreas Scholl.

Sinds Deller is er een enorme ontwikkeling gegroeid in de techniek, ook qua draagkracht van de stem om een zaal te vullen. Vandaag de dag zijn er meerdere contratenoren, altussen en zelfs sopranino’s die in alle dankbaarheid aan pioniers zoals Deller een eigen carrière uitbouwen die intussen verder gaat dan barokmuziek zingen.

Marnixring organiseerde Uitreiking in Brugge

De serviceclub Marnixring Simon Stevin organiseerde bij de gelegenheid van het jaarlijkse Nieuwjaarsconcert de Uitreiking van het Gouden Label Jong Talent aan Jan Wouters. Hij zong samen met de jonge sopraan Ellen Vanherck een greep aria’s en liederen uit vier eeuwen opera, belcanto en lied. Beide solisten presteerden op het hoogste niveau – en dat nog wel op een matinee concert om 11 uur (wie doet het hen na?) – begeleid door de begenadigde pianist Axel Freier.

Het dankbare publiek loonde de musici met een staande ovatie. Na het eerste applaus mocht onze artistiek directeur Ludwig Van Mechelen het Gouden Label Jong Talent aan Jan Wouters overhandigen. De drie musici dankten zoals musici dat doen: met een lied van Richard Strauss ‘Zueignung’. Weinig teksten zijn beter toepasselijk om de dankbaarheid uit te drukken. Het gaf een extra dimensie aan het hele gebeuren.

Tenor Denzil Delaere (2016), het Kugoni Trio (2017) en hoboïst Balder Dendievel (2017) gingen Jan Wouters vooraf. Al deze laureaten hebben intussen meer dan hun eerste stappen gezet op de internationale podia. Jan Wouters vult deze lijst laureaten van het Gouden Label Jong Talent perfect aan.


  • WAT: Gouden Label Jong Talent 2019
  • WIE: Jan Wouters, Ellen Vanherck en Axel Freier
  • ORGANISATIE: Marnixring Simon Stevin Brugge – nieuwjaarsconcert
  • WAAR & WANNEER: Stadsschouwburg Brugge, zondag 12 januari 2020
  • FOTO’S: © Klassiek Centraal / mt