• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 20 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Gebloemrokte zussen spelen samen muziek

Lucrèce Maeckelbergh door: Lucrèce Maeckelbergh
2 december 2017
in Concerten
0
Gebloemrokte zussen spelen samen muziek
1
SHARES
63
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Voor haar ongeveer jaarlijkse passage in Brussel stond mezzosopraan Cecilia Bartoli dit keer samen met de jonge en even bevlogen celliste Sol Gabetta op het podium. Samen met de Cappella Gabetta vertolkten ze een origineel programma uit de achttiende eeuw. Het concert bood minder spektakel dan we ooit al met Bartoli meemaakten, maar het bleef een belevenis.

De aria’s werden voor de overgrote meerderheid geselecteerd uit minder bekend repertoire. Bartoli ontgint opera’s waarmee het publiek eindelijk kennis kan maken, zodat we een breder beeld krijgen van de achttiende-eeuwse muziek en de verborgen schatten ervan. Zo hoorden we om maar een voorbeeld te geven, na de ouverture uit een opera van Johann Adolf Hasse, de prachtige aria Fortuna e speranza uit Nitocri van Antonio Caldara, over de tweestrijd tussen hoop en geluk die het personage Emirena misleiden. Een aria die inhoudelijk lang niet zoveel om het lijf heeft dan muzikaal. Bartoli maakt er een verscheurende emotionele tweestrijd van, dankzij haar nog steeds fenomenale, heldere en kleurrijke stem. Vóór het da capo-deel van de aria heeft de cello een heerlijk duet met de altviool uit het ensemble, alsof ze een tapijtje leggen voor de sublieme hoogte die Bartoli in de herneming bereikt. Hoe helder en fel haar stem ook kan klinken, haar pianissimo in de aria van Domenico Gabrielli (Aure voi de miei sospiri) is zacht als fluweel in de uiting van het diepe verdriet. In diezelfde aria vertolkt ze trouwens op merkwaardige manier de echo van de klagende zuchten. In een ariaatje over de wind van Tomaso Albinoni verbluft ze met haar halsbrekende coloraturen, die in lange gebonden frasen vloeien, terwijl de cello met warme toon in dialoog gaat.

Energie en musiceervreugde

Het is een constante doorheen heel het programma dat beide solisten overlopen van enthousiasme en speelvreugde. De energie spat eraf. Ze vertolken niet zomaar elk op zich hun eigen partij, maar zijn altijd deel van wat de andere doet en wat het ensemble speelt. Van Bartoli weten we al dat ze vaak de muzikanten van haar begeleidend ensemble mee in haar optreden betrekt, maar ook Sol Gabetta is iemand die letterlijk samenspeelt, concerteert. Als ze even op een eigen inzet wacht, zit ze mee te deinen met de muziek, blijft ze betrokken. Samen maken ze van elk tafereel een verhaal. De wind wordt een personage (O placido il mare van Hermann Raupach), coloraturen in de stem en versieringen in de cello zijn niet puur technische hoogstandjes maar krijgen betekenis. Sfeervol was de intro door cello-solo en de continuo van fagot, klavecimbel en contrabas bij Händels Ode for St Cecilia’s Day. In de aria van Luigi Boccherini die Bartoli als slot van het concert zong – nadat we door Gabetta een prachtig gespeeld celloconcerto gehoord hadden – was het echt alsof ze een aria tot een stukje theater uitspeelde, iets wat ze met spontaneïteit en naturel doet.

Behalve enkele lichteffecten bij het opkomen van de solisten was er dit keer niet veel “performance-theater” bij het optreden, wat bij vorige gelegenheden uitbundiger het geval is geweest (bijvoorbeeld het concert Sacrificio in 2009 waarin ze vooral castraat-aria’s vertolkte). De twee dames waren – zoals het zusjes betaamt als ze mogen optreden – gelijk gekleed: in het eerste deel zwart corsage op zwarte tulen rok, na de pauze op gebloemde rok. Het stond de dames mooi, zowel de volslanke – zullen we maar zeggen – als de frêle. De bisnummers waren dit keer verdeeld tussen eerder serene aria’s als Vivaldi’s Sovvente il sole uit Andromeda en nummers waarin Bartoli zich kon laten gaan, zoals een fandango en Rossini’s La Danza, dat ze met onvoorstelbare bravoure en triangelspeelsheid de zaal inzwierde. Een ingetogen Napolitaans lied van Ernesto de Curtis, Non ti scordar di me, was een kleine zij het onnodige hint naar het publiek. Wees gerust, we zullen dit concert niet licht vergeten!


  • WAT: Dolce Duello, arie barocche per voce e violoncello | Diverse componisten, waaronder Antonio Caldara, Domenico Gabrielli, Tomaso Albinoni, Georg Friedrich Händel en Luidig Boccherini
  • WIE: Cecilia Bartoli (mezzosopraan), Sol Gabetta (cello), Cappella Gabetta (Andrés Gabetta, concertmeester)
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: woensdag 29 november 2017
Tags: Antonio CaldaraAntonio VivaldiBozarCappella GabettaCecilia BartoliDomenico GabrielliErnesto de CurtisGeorg Friedrich HändelHermann RaupachJohann Adolf HasseKlassiek CentraalLucrèce MaeckelberghSol GabettaTomaso Albinoni
Vorig artikel

Joshua Galasse (13) zou graag Tchaikovski met orkest spelen

Volgend artikel

Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Volgend artikel
Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

5 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

7 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

7 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist