• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 5 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Für Marianne: charme van een Weens salon

Redactie door: Redactie
5 november 2013
in Concerten
0
Liesbeth Devos en Lucas Blondeel
0
SHARES
55
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Om het oneerbiedig te zeggen, het was “vollen bak” in de troonzaal van het eerbiedwaardige aartsbisschoppelijk paleis in Mechelen; een beetje te vol om de exquise sfeer te evenaren van een Weens salon anno 1790, zoals dat van doktersvrouwtje Marianne von Genzinger. 

Om het oneerbiedig te zeggen, het was “vollen bak” in de troonzaal van het eerbiedwaardige aartsbisschoppelijk paleis in Mechelen; een beetje te vol om de exquise sfeer te evenaren van een Weens salon anno 1790, zoals dat van doktersvrouwtje Marianne von Genzinger. 

Dat evoceerden pianist Lucas Blondeel en sopraan Liebeth Devos aan de hand van de meest tot de verbeelding sprekende passages uit de briefwisseling tussen Haydn en Marianne en van de muziek die Haydn schreef tussen 1789 en 1793, overlijdensjaar van zijn zielsgenote.

Het werd een wel overdachte, wervelende afwisseling van pianoforte, zang en tekst, waarbij ook Mozart, dik bevriend met Haydn en in mei 1766 op deze locatie op bezoek bij -om vader Leopold te citeren- “onze oude bekende, de heer aartsbisschop Johann Heinrich von Franckenberg”, ook van de partij was.

Speelvreugde

Lucas Blondeel staat synoniem voor speelvreugde. Dat hoorde je meteen in de Sonate in ES, die volgens brieven van de componist “für Marianne von Genzinger” geschreven werd, maar waarvan de titelpagina een opdracht aan ene “Anna de Jerlischek” zou bevatten.

Het muzikale hoogtepunt was de cantate “Arianna a Naxos”, het tragische verhaal van Ariadne, die bij het ontwaken haar Theseus van het eiland ziet wegvaren. Van bij de eerste woorden “Teseo mio ben, ove sei tu?” viel op hoe expressief en sereen Liesbeth Devos zich inleefde in de rol van zij die achterblijft.

Romantisch, boos, ironisch: in de liederen van Mozart kon ze als een kameleon perfect van personage wisselen.

Haar heldere, vaste stem, haar dictie en temperament verrukten iedereen. Komt daarbij dat ze met haar stijlvolle, tijdloze outfit de ster van elk salon zou geweest zijn. Misschien neigde het belerende “Die Alte” voor sommigen wat naar over-acting, maar de meesten lieten zich maar al te graag overtuigen van het wel en wee in die goede oude tijd. Een vlot “Andante met Variaties in f” bood nog eens extra de kans om de performantie van Blondeels Anton Walter-kopie te smaken.

Had de organisatie van “Amazing Haydn” het glaasje Sekt na het concert aangeboden in plaats van tijdens de pauze, zou er meer ruimte geweest zijn voor nog meer lovende reacties van het enthousiaste publiek. 

Vorig artikel

Belcea Quartet legt ziel bloot

Volgend artikel

Timotheus oder die Gewalt der Musik

Volgend artikel
Timotheus oder die Gewalt der Musik

Timotheus oder die Gewalt der Musik

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

4 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

5 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist