De laatste finaleavond van deze Koningin Elisabethwedstrijd voor zang kreeg een bijzondere wending door de toch wel grotendeels onverwachte uitslag.

Eerst en vooral dient gezegd dat er enkel maar sterke kandidaten waren deze laatste avond, wat de vorige pronostieken totaal onzeker maakte. Eerst en vooral was er de Oekraïnse bariton Yuriy Hadzetskyy (1992) die een zeer mature en vooral mooi gearticuleerde prestatie neerzette. Vooral zijn Mozart werkte in zoals dat bij Mozart hoort. Onze eigen Charlotte Wajnberg (1990 – winnares publieksprijs) zong een zeer integere Händel en Mahler. Dit was voor de fijnproever en is mogelijk niet goed genoeg overgekomen. Daarna zong ze een zeer charismatische Bellini, gevolgd door een gewaagd stuk Poulenc: Non, Monsieur mon mari. Het was dan ook zeer vreemd dat ze net als Hadzetskyy bij de tweede groep van zes laureaten werd geplaatst.

Samuel Hasselhorn (1990), de terechte winnaar, maakte vervolgens zijn opwachting. Men merkte onmiddellijk dat deze Duitse bariton zich kiplekker voelt bij het liedrepertoire. Mahler en Mendelssohn werden met grote precisie gezongen, met die typisch Duitse karakterisering erin. Hij trok dit ook wel door naar Carlos écoute – je meurs van Guiseppe Verdi. Zijn aanwezigheid vulde de zaal, maar dan op een manier dat je er enkel maar bij wil gaan zitten en luisteren. Een consoliderende muzikale ervaring voor de kenner, een streling voor het oor van de liefhebber.

De Frans-Belgische sopraan Marianne Croux (1991) die deze laatste finaleavond optrad, werd ten slotte zesde laureate. Een zuivere, heldere en warme stem. Ze zong trouwens ook een stukje Alban Berg – Die Nachtigall. Dat had nog niemand in deze finale aangedurfd. Het is dan ook wel wat wrang dat zij zesde laureate werd en de Spaanse Rocio Perez vierde. Zij zong tenslotte toch vrij schraal. Nog zo’n verrassing was de Chinese bas  Ao Li die desondanks hij het orkest niet kon overstemmen derde werd. Héloïse Mas daarentegen, zij bracht een prachtprestatie. De mezzo met de gouden stem werd slechts vijfde. Het deed een beetje denken aan Yvan Karizna vorig jaar. Hij was ook de terechte pubiekslieveling tijdens de cello-competitie en werd ook vijfde.

De tweede plaats ging totaal terecht naar de uit Frankrijk afkomstige mezzo-sopraan Eva Zaïcik, zij zette tenslotte een fenomenale Bach en Purcell neer.

Een volledig overzicht van de finale, geschreven door Erna Metdepenninghen volgt.


  • WAT: Finale en proclamatie KEW zang 2018
  • WIE: Samuel Hasselhorn, Charlotte Wajnberg, Yuriy Hadzetskyy, Marianne Croux
  • WANNEER: zaterdag 12 mei 2018
  • WAAR: BOZAR, Brussel
  • FOTO: © Klassiek Centraal