• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 23 februari 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

De Britten-Rostropovichconnectie

Redactie door: Redactie
27 januari 2017
in Concerten
0
Benjamin Britten & Mstislav Rostropovich
0
SHARES
46
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Auteur Yarrid Dhooghe

De legendarische vriendschap tussen de Britse componist Benjamin Britten en de Russische cellist Mstislav Rostropovich heeft geleid tot enkele van de mooiste composities van het cellorepertoire. Twee cellosuites en de verbluffende Sonate voor cello en piano, uitgevoerd door cellist Roel Dieltiens en pianist Piet Kuijken, selecteerde curator Pieter Bergé voor dit Novecento-concert gewijd aan Benjamin Britten.

Cellosuites
Het concert opende met Benjamin Brittens eerste en sloot af met diens derde cellosuite. Deze werken voor cello solo werden door een ontspannen Roel Dieltiens uitgevoerd. De cellist had vooral oog voor de articulatie van de melodielijnen. Hij creëerde mooie spanningsbogen die de luisteraar regelmatig op het puntje van zijn stoel deed zitten. In de eerste suite wisselde Dieltiens vlot af tussen verschillende speeltechnieken. De keuze van het tempo was steeds doordacht en zocht de extremen niet op. De negen delen werden vlot aan elkaar geregen. Ook in de derde suite, waarin Britten verschillende Russische thema’s en folksongs verwerkte, voerde Dieltiens op eenzelfde doorvoelde manier uit. Beide suites werden met een zachte, maar strenge toon uitgevoerd, waardoor de dynamische verschillen soms iets te beperkt bleven.

Cellosonate
Dieltiens werd tussen de suites door verlost van zijn eenzaamheid doordat pianist Piet Kuijken de cellist vervoegde voor het uitvoeren van Brittens Sonate voor cello en piano. Waar de suites vooral meeslepende monologen zijn, is de cellosonate vooral een interessante dialoog. Het samenspel tussen Dieltiens en Kuijken was fris en zorgde dat het gesprekskarakter ten volle tot uiting kwam. Bijzonder mooi was de Elegie. De sombere, donkere sfeer werd door Kuijken goed gecreëerd en vormde de achtergrond voor de zingende cello. Beide muzikanten vormden doorheen de elegie een grote spanningsboog die zijn climax bereikte, waarna de muziek zonk in een zachte conclusie.

Dit concert in het teken van de cellomuziek van Benjamin Britten schonk een bijzonder rijke luisterervaring. Roel Dieltiens en Piet Kuijken toonden doortastendheid, vakmanschap en finesse.

Vorig artikel

Gaspare Spontini’s La Vestale

Volgend artikel

The Age of Puccini

Volgend artikel
Jonas Kaufmann in "The Age of Puccini": onweerstaanbare inleving.

The Age of Puccini

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

3 uur ago
Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

2 dagen ago

Matthieu Idmtal getuige van fijnzinnigheid

3 dagen ago
Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist