• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 3 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

De Anatomie van de Melancholie

Erik Langeveld door: Erik Langeveld
31 maart 2017
in Concerten
0
De Anatomie van de Melancholie
0
SHARES
31
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

In het kader van een nieuwe reeks korte concerten in Les Brigittines te Brussel nodigde Ictus mij uit om Zwarter dan Zwart te bezoeken. Een intrigerende titel voor een aan allerlei vormen van melancholie gewijde voorstelling. Ook de bezetting maakte nieuwsgierig. De combinatie van sopraan, viola da gamba en gitaar en elektrische gitaar valt niet dagelijks te beluisteren. Met een programma dat ruim vier eeuwen omvatte, kon je van een avontuurlijke aanpak spreken.

Natuurlijk mocht werk van Dowland en tijdgenoten Hume, Goodall en Campian niet ontbreken. Deze componisten hadden immers een patent op de melancholie. Hun werk werd afgewisseld met dat van een aantal hedendaagse componisten als Jürg Frey (1953), Arthur Lavandier, (1987), Bernhard Gander (1959), Francesco Filidei (1973) en Burkhard Stangl (1960).

Nog een argument om te gaan: het concert vond plaats in de sfeervolle en intieme Brigittines kapel. Op het podium de Oostenrijkse musici Theresa Dlouhy sopraan en Eva Reiter gamba, versterkt (letterlijk) door onze eigen Tom Pauwels op barokgitaar en elektrische gitaar.

Na een korte gitaarprelude gingen we de dieperik in en werden we meegesleept naar de duistere krochten van de zwartgalligheid. Althans dat was de bedoeling. In de zestiende-eeuwse liederen lukte het nog redelijk, hoewel op het kleine stemvolume van Dlouhy en haar eenzijdige vibrato wel wat viel af te dingen. Aan de subtiele begeleiding van gamba en barokgitaar lag het in ieder geval niet.

Met het moderne repertoire had ik meer moeite. Daarin viel op dat Dlouhy over een beperkt muzikaal palet beschikt. Met name in Filidei’s -…and here they do not, voor sopraan en gamba stoorde dat. Hier moeten de musici de gebaande paden verlaten en de rol van performer op zich te nemen. Op zich is dit al geen revolutionair werk, maar door deze brave uitvoering werd het een kinderachtig stukje. Het ontbrak Dlouhy aan voldoende stage présence om van dit werk iets te maken. Maar in het algemeen vond ik dat ze wel iets meer ‘aanwezig’ zou mogen zijn.

Ook met de elektrische gitaar had ik moeite, hoezeer Pauwels ook thuis is op zijn instrument.. Probleem: ook bij laag volume overstemde hij de andere musici. Hij produceerde een galmend, af en toe grof, soms lelijk vervormd geluid dat in schrille tegenstelling stond tot de ragfijne gambaklanken van Reiter. De vergelijking met Belle and the Beast was gauw gemaakt. Versterkt en niet versterkt gaan gewoon niet samen, zo bleek weer.

De enige oplossing is volgens mij om in zo’n situatie het hele ensemble te versterken. Ook vervelend trouwens om voortdurend naar een knipperend lampje van een effectpedaal te moeten kijken. Een stukje plakband doet wonderen!

Nog een laatste opmerking: met zo’n interessant thema als melancholie kun je veel goodwill kweken bij het publiek door de programmaonderdelen tijdens het concert van toelichting te voorzien. Zo komt er wat meer leven in de brouwerij, voelt het publiek zich betrokken en gaat het na afloop gesticht naar huis.

Dus, na een uurtje stond ik met mixed feelings, maar allerminst melancholisch weer op straat. Ik had een poëtische interventie bijgewoond zoals Ictus deze kleine concerten noemt en  een paar mooie liederen gehoord en drie interessante musici aan het werk gezien. Maar overtuigd was ik niet. Ik was weinig meer te weten gekomen over de zwarte gal dan wat het summiere programmavelletje me wist te melden.

Ach wat! Vrolijk fluitend stapte ik in mijn little red Corvette en scheurde naar huis.


  • WIE: Theresa Dlouhy – sopraan, Eva Reiter – Viola da gamba, Tom Pauwels – barokgitaar en elektrische gitaar
  • WAT: Werken van Dowland, Hume, Goodall, Campian, Lanvandier, Frey, MItterer, Filidei, Gander, Stangl
  • WANNEER: 16 maart 2017
  • WAAR: Les Brigittines, Brussel
  • Foto: © Ictus
  • Website: klik hier
Tags: BrusselCampianDowlandErik LangeveldEva ReiterFilideiFreyGanderGoodallHumeIctusKlassiek CentraalLanvandierLes BrigittinesMIttererStanglTheresa DlouhyTom Pauwels
Vorig artikel

Joseph Haydn: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Volgend artikel

Vrouwenportretten van Händel

Volgend artikel
Vrouwenportretten van Händel

Vrouwenportretten van Händel

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

1 dag ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

2 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

2 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist