• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 24 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Christoph Prégardien en Camerata Musica Limburg

Redactie door: Redactie
2 mei 2012
in Concerten
0
Christoph Prégardien
0
SHARES
35
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. 

De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. Het was meteen een schot in de roos, want Prégardien gaf ons een zoveelste manifest van de grenzeloosheid waarmee hij de zangliefhebber geboeid houdt. De geprogrammeerde werken waren trouwens stuk voor stuk pareltjes van vocale kunst zodat het een uniek concert voor fijnproevers was. Het bleef trouwens muisstil in de blauwe zaal van de Singel, iedereen zat geconcentreerd en puur te genieten. De componisten op het programma boden een gevarieerde waaier aan profane koorliederen rond het thema van de nacht en het “Ständchen”, de serenade aan de geliefde.

Van Ralph Vaughan Williams en Benjamin Britten hoorden we enkele  volksliederen die kunstig maar met groot naturel door tenor en koor vertolkt werden. Meteen was duidelijk met wat een precisie het koor zong zonder ook maar iets aan bezieling in te boeten. Wat een genot op die manier een stukje Britse liedschat gepresenteerd te krijgen. Prégardien voelde zich bij de jonge mannen van het koor – dertigers, vernamen we later – duidelijk thuis. Er was een zichtbare wederzijdse verstandhouding en beïnvloeding, zodat het plezier van “samenzang” moeiteloos naar het publiek oversloeg. De twee koorliederen van Anton Bruckner deden beseffen hoe onvolprezen die componist is wat de miniatuurkunst van het lied betreft en met wat een poëtisch gevoel hij romantische teksten van verfijnde muziek voorzag. De accuraatheid van de uitvoering bezorgde gewoonweg rillingen.

Franz Schubert was aanwezig met solo-liederen en met vocale ensembles. Dat maakte het concert extra interessant, want wanneer hebben we de gelegenheid de liederen die Schubert speciaal schreef voor de fameuze “Schubertiades” eens live en op hoog niveau te horen? In de solo-liederen stelden we vast dat de stem van Prégardien nog steeds zijn mooie heldere en aparte timbre heeft en dat hij ze kleurrijk en expressief in dienst stelt van de inhoud van het lied. Zo werd Über Wildemann een intense tocht doorheen de ontluikende natuur als symbool voor dito verliefdheid en was Wanderers Nachtlied (Über allen Gipfeln ist Ruh) een “moment suprême” van pure verstilling. Prégardien had het publiek zo in de ban, dat er geen zuchtje te horen was. De liederen voor ensemble kregen van Camerata Musica Limburg een vertolking met zorg en ziel. Wat een charme ging er uit van Schuberts Ständchen “Zögernd leise” met de continue klop op de deur van het liefje in de piano en het herhaald vragen om toch gehoord te worden… Heerlijk. Nachthelle vormde een mooie climax van schoonheid en romantische magie. Prégardien moest zijn hoogste noten uit de kast halen, die fijn een nachtelijke echo kregen in het koor. Wonderlijk betoverend. Met een lied van Friedrich Silcher – een Duitse populaire koorcomponist in de romantiek – en Zur Guten Nacht van Schubert dankten solist en koor voor het overweldigende applaus.

Na het concert kreeg het publiek de gelegenheid een interview met de zanger bij te wonen. Op de haar eigen sympathieke en ontwapenende manier liet Chloë Herteleer Prégardien terugblikken op zijn optredens in de Singel, op zijn leven als zanger, pedagoog, vader van een zanger en dirigent. We kregen een kleine hint voor de toekomst: “Singen ist mein Leben”. We mogen gerust zijn: Pégardien zal de stem niet aan de wilgen hangen en enkel dirigeren. Een positief vooruitzicht alvast aan het eind van een prachtige avond, die met goud mag bekroond worden. De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. Het was meteen een schot in de roos, want Prégardien gaf ons een zoveelste manifest van de grenzeloosheid waarmee hij de zangliefhebber geboeid houdt. De geprogrammeerde werken waren trouwens stuk voor stuk pareltjes van vocale kunst zodat het een uniek concert voor fijnproevers was. Het bleef trouwens muisstil in de blauwe zaal van de Singel, iedereen zat geconcentreerd en puur te genieten. De componisten op het programma boden een gevarieerde waaier aan profane koorliederen rond het thema van de nacht en het “Ständchen”, de serenade aan de geliefde.

Van Ralph Vaughan Williams en Benjamin Britten hoorden we enkele  volksliederen die kunstig maar met groot naturel door tenor en koor vertolkt werden. Meteen was duidelijk met wat een precisie het koor zong zonder ook maar iets aan bezieling in te boeten. Wat een genot op die manier een stukje Britse liedschat gepresenteerd te krijgen. Prégardien voelde zich bij de jonge mannen van het koor – dertigers, vernamen we later – duidelijk thuis. Er was een zichtbare wederzijdse verstandhouding en beïnvloeding, zodat het plezier van “samenzang” moeiteloos naar het publiek oversloeg. De twee koorliederen van Anton Bruckner deden beseffen hoe onvolprezen die componist is wat de miniatuurkunst van het lied betreft en met wat een poëtisch gevoel hij romantische teksten van verfijnde muziek voorzag. De accuraatheid van de uitvoering bezorgde gewoonweg rillingen.

Franz Schubert was aanwezig met solo-liederen en met vocale ensembles. Dat maakte het concert extra interessant, want wanneer hebben we de gelegenheid de liederen die Schubert speciaal schreef voor de fameuze “Schubertiades” eens live en op hoog niveau te horen? In de solo-liederen stelden we vast dat de stem van Prégardien nog steeds zijn mooie heldere en aparte timbre heeft en dat hij ze kleurrijk en expressief in dienst stelt van de inhoud van het lied. Zo werd Über Wildemann een intense tocht doorheen de ontluikende natuur als symbool voor dito verliefdheid en was Wanderers Nachtlied (Über allen Gipfeln ist Ruh) een “moment suprême” van pure verstilling. Prégardien had het publiek zo in de ban, dat er geen zuchtje te horen was. De liederen voor ensemble kregen van Camerata Musica Limburg een vertolking met zorg en ziel. Wat een charme ging er uit van Schuberts Ständchen “Zögernd leise” met de continue klop op de deur van het liefje in de piano en het herhaald vragen om toch gehoord te worden… Heerlijk. Nachthelle vormde een mooie climax van schoonheid en romantische magie. Prégardien moest zijn hoogste noten uit de kast halen, die fijn een nachtelijke echo kregen in het koor. Wonderlijk betoverend. Met een lied van Friedrich Silcher – een Duitse populaire koorcomponist in de romantiek – en Zur Guten Nacht van Schubert dankten solist en koor voor het overweldigende applaus.

Na het concert kreeg het publiek de gelegenheid een interview met de zanger bij te wonen. Op de haar eigen sympathieke en ontwapenende manier liet Chloë Herteleer Prégardien terugblikken op zijn optredens in de Singel, op zijn leven als zanger, pedagoog, vader van een zanger en dirigent. We kregen een kleine hint voor de toekomst: “Singen ist mein Leben”. We mogen gerust zijn: Pégardien zal de stem niet aan de wilgen hangen en enkel dirigeren. Een positief vooruitzicht alvast aan het eind van een prachtige avond, die met goud mag bekroond worden.  

Vorig artikel

Liza & Dmitry Ferschtman in duo bij Challenge Classics

Volgend artikel

Il Diamante van Jan Dismas Zelenka

Volgend artikel
Il Diamante, Ensemble Inegal, dubbel cd

Il Diamante van Jan Dismas Zelenka

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

3 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

4 dagen ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

4 dagen ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist