Het middagconcert van vorige vrijdag in het Antwerpse Amuz was er eentje voor de gevoelige zielen onder ons. De Belgische sopraan Charlotte Wajnberg zong aria’s van diverse componisten uit diverse periodes en werd daarbij begeleid door pianist Aaron Wajnberg.

Het was een bijzonder concert voor zowel Wajnberg als voor het publiek. Eerder op de week raakte namelijk bekend dat ze werd geselecteerd voor de eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd Zang 2018.  Cromheecke studeerde met grote onderscheiding af in de klas van Anne Cambier aan het Conservatorium van Antwerpen en zat in de liedklas van Lucienne Van Deyck en Jozef De Beenhouwer. In 2011 debuteerde ze in de Koninklijke Muntschouwburg. Ze zong daarnaast ook al in vele internationale zalen

Pianist Aaron Wajnberg studeerde eveneens aan het Antwerpse Conservatorium in de klas van Levente Kende. In 2011 speelde hij in Carnegie Hall zijn debuutrecital en concerteert sindsdien wereldwijd. Ook hij vervolledigde zijn studies in de klas van Jozef De Beenhouwer en Lucienne Van Deyck. Daarnaast volgde hij les bij Helmut Deutsch in Wenen. Hij was laureaat in een groot aantal internationale wedstrijden en doceert momenteel in de vakgroep piano aan het Conservatorium waar hij zelf studeerde.

Het programma dat werd gebracht was zeer divers. Aangevangen werd met een stukje Duits repertoire –Rheinlegendchen (Des Knaben Wunderhorn) van Gustav Mahler (1860-1911).  Na Suleika van Franz Schubert (1797-1828) werd snel werd duidelijk dat de grote kracht van Cromheecke zich binnen het Franse repertoire bevindt. Vooral hier is ze nog expressiever, ook wat acteertalent en inleving betreft. Je suis encore toute étourdie (Manon) van Jules Massenet (1842-1912) en Non monsieur mon mari! van Francis Poulenc (Thérèse – Les mamelles de Tirésias) (1899-1963) weerklonken als mini-operaatjes op vrijdagmiddag doorheen Amuz. Vervolgd werd met enkele stukken Italiaans repertoire van onder andere Giacomo Puccini (1858-1924) en Vincenzo Bellini (1801-1835) en twee Engelstalige stukken van totaal verschillend genre, m.n. Endless pleasure (Semele) van Georg Friedrich Händel (1685-1759) en Hello, Margaret, it’s you? (Lucy – The Telephone) van G.C. Menotti (1911-2007). Bij dit laatste stuk liet Cromheecke zoals eerder horen hoe sterk verbaal ze is. Lachen is niet zomaar lachen wanneer je die lach moet verpakken binnen een sterk staaltje opera.

Begeleiding is niet zomaar begeleiding maar volwaardig pianospel en nog zoveel meer wanneer Aaron Wajnberg de liederen begeleidt. Het is een meerwaarde omdat alle perfectie in natuurlijk in mekaar overvloeit. Even liet hij de piano alleen zingen tijdens een Nocturne van Claude Debussy (1862-1918)om het Franse repertoire van het Italiaanse en het Engelse te scheiden.

Prachtig dat men overdag, tijdens de middagpauze het gevoel kreeg dat men naar de opera was geweest.

De Middagconcerten in Amuz zijn mediapartner van Klassiek Centraal.

Hun volledige programma kunt u hier terugvinden.


  • WAT: Middagconcert Amuz
  • WIE: Charlotte en Aaron Wajnberg
  • WAAR: Amuz, Antwerpen
  • WANNEER: 9 maart 2018
  • Foto: Stichting Conservatorium Antwerpen