De koord waarop men danst tijdens de begeleiding van een artiest is zeer dun. Hoe het evenwicht hierin te bewaren is betekent telkens een heroriëntering van tactiek. Een vaste formule bestaat er niet voor. Iedere compositie is een wereld op zich waarbinnen muzikanten de intentie van de componist proberen te beleven en door te geven. Tijdens het tweede concert van de Young Masters-reeks van de Antwerpse middagconcerten in Amuz toonden twee jonge artiesten hoe het moet. 

Violist Cesar Laporev (Gent, 1995) begon op zesjarige leeftijd met zijn opleiding viool. In 2012 werd hij na het winnen van diverse internationale prijzen toegelaten aan de Koningin Elisabethkapel te Waterloo. In 2012 studeerde hij af aan het Antwerpse Conservatorium bij Tatiana Samouil. Uschik Choi (Berlijn, 1992) combineert piano en cello sinds zijn kindertijd. In 2009 werd hij toegelaten aan de academie voor hoogbegaafde muzikanten in Duitsland. Hij studeerde voor beide instrumenten gelijktijdig af in zijn geboortestad.

Laat net dit gegeven van het gelijktijdig studeren van twee instrumenten de kracht zijn achter dit duo. Om aan te vangen speelde Laporev een Sonate in a klein van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Een prachtig werk voor de solo viool. Het bracht dat magistrale gevoel achter de eenvoud naar boven wat men telkens weer bij Bach ervaart – de contemplatie door het samenvloeien van klanken. Dat Laporev bijzonder virtuoos bleek – vooral tijdens de Grave als eerste van vier bewegingen – zal niemand in het publiek tegenspreken.

Toen Choi plaatsnam achter de piano kreeg contemplatie pas een volledige invulling. Zelden gebeurt het dat het evenwicht tussen begeleider en solist zo stabiel is. De muziek van Beethoven  – hier de vierde sonate opus 23 in la klein – vereist dit. Bij Beethoven krijgt het klavier zelden een bijrol. Het instrument gaat in dialoog. Als cellist/pianist had Choi dit meer dan perfect begrepen. Tijdens een kort gesprek na het concert kwam het trouwens ter sprake. Hij vertelde toen dat hij ook in een strijktrio speelt met Laporev. Aanvoelen is natuurlijk geworden voor hen als muzikant en als mens.

Om het concert te besluiten werd het Praeludium e Allegro van Fritz Kreisler opgevoerd. Laporev ging even richting up tempo. Geen ramp, zijn virtuositeit kon het perfect aan. Wie niet zat te wachten op melancholie heeft het vermoelijk zelfs niet eens opgemerkt. Enkel talent kan zich zoiets veroorloven. Dus ja, zeer graag horen we deze jongens nog eens opnieuw.

Het volledige programma van de Young Masters kennen? klik hier.


  • WAT: Young Masters middagconcerten
  • WIE: Cesar Laporev – viool, Uschik Choi – cello
  • WAAR: AMUZ, Antwerpen
  • WANNEER: 13 juli 20108
  • Foto: m.t.