• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 20 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Boeiend en aangrijpend

Tim De Backer door: Tim De Backer
22 september 2014
in Concerten
0
Bariton Christopher Maltman: de best denkbare inleving.
0
SHARES
31
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Britse bariton Christopher Maltman hoorde ik recent (juli 2014) in de Royal Opera in Londen als Lescaut, broer van Manon Lescaut in de gelijknamige opera van Puccini. Hij viel daar niet alleen op door zijn soepele tenorale baritonstem, maar ook door zijn spits en natuurlijk acteren.

De Britse bariton Christopher Maltman hoorde ik recent (juli 2014) in de Royal Opera in Londen als Lescaut, broer van Manon Lescaut in de gelijknamige opera van Puccini. Hij viel daar niet alleen op door zijn soepele tenorale baritonstem, maar ook door zijn spits en natuurlijk acteren.

Een liedzanger mag zijn operastijl niet kopiëren naar liedvertolking, merkten we een week geleden nog bij Stéphane Degout, die de liederen te lijf ging als een regelrechte operazanger in het recital in de Munt. Maar als je er de karakteristieken op de juiste manier van meeneemt, kan het wonderen verrichten. Dan brengt een zanger inderdaad op intieme schaal inhoud tot leven.

Dat deed Christopher Maltman in het liedrecital in deSingel. Het recital beperkte zich tot twee componisten: de jarige Richard Strauss en Hugo Wolf, de liedcomponist par excellence. Maltman koos voor een aantal van de Mörike-Lieder en vertolkte ze met de best denkbare inleving. Hij boeit als verteller in een verhalend lied als Fussreise, zingt aangrijpend in een emotioneel Denk es, o Seele, maakt een combinatie van aangrijpend vertellen in het ballade-achtige Der Feuerreiter en bruist in Abschied van ironie zonder daarbij ooit te overdrijven. Zo is het karikaturale van zo’n lied ook echt en spontaan. Vocaal plooit hij zijn stem naar elk detail van de inhoud, zonder te forceren, licht en flexibel. Ook wanneer er even een haperingetje in de keel dreigt, slaagt hij erin het voorzichtig weg te zingen.

Tijdgenoten

Ook Strauss bood een boeiende exploratie van enkele minder populaire liederen, waarbij de virtuoze lyriek van de componist niet alleen geïllustreerd werd in romantische mijmeringen als Heimkehr, maar ook in de sociaal bewogen teksten van Strauss’ tijdgenoten Richard Dehmel en Karl Henckell, zoals het beklijvende Lied an meinen Sohn en Das Lied des Steinklopfers. Roger Vignoles – een uitstekend liedbegeleider – leek in een wat matte dag en we misten de toewijding die we meestal van hem te horen krijgen. De theaterstudio biedt het voordeel dat de zaal intiemer is voor het genre dan de Blauwe zaal waarbij het publiek dan – in geval het niet talrijk is – vaak op het podium moet plaatsnemen, maar misschien is de akoestiek er wel wat droger en dus minder gunstig? Hoe dan ook, een recital waarmee deSingel de liedliefhebber alvast tevreden gemaakt heeft.

Vorig artikel

Elektra brandend actueel

Volgend artikel

Katholische Barockmusik vom Feinsten!

Volgend artikel
Aumann Franz Joseph, Requiem

Katholische Barockmusik vom Feinsten!

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

5 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

7 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

7 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist