• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 16 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Beleggingsinstrumenten versterken Brussels Philharmonic

Redactie door: Redactie
18 december 2013
in Concerten
0
Brussels Philharmonic
0
SHARES
30
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

In een andere bijdrage (rubriek mededelingen) kunt u lezen dat het Brussels Philharmonic een fonds in het leven riep om instrumenten aan te kopen. Dit feit werd gevierd met een concert in Flagey, volgend op de persvoorstelling van het fonds.

In een andere bijdrage (rubriek mededelingen) kunt u lezen dat het Brussels Philharmonic een fonds in het leven riep om instrumenten aan te kopen. Dit feit werd gevierd met een concert in Flagey, volgend op de persvoorstelling van het fonds.

In de jaren ’20 na WO I was er in Parijs en heel Europa trouwens, heel wat te doen om zich van het leed af te keren van die eerste enorm vernielende en massaal dodende algemene oorlog. Meteen wilde men zich ook afkeren van de zware romantiek en de avant-garde en andere uitspattingen die in voornamelijk de kunst welig begonnen te tieren. Onder hen vond je ‘Les Six’ eerst geleid door Eric Satie, later door de sluwe Jean Cocteau (jawel, de filmregisseur al was hij veel meer dan dat). Twee van Les Six waren Francis Poulenc (1899-1963) en Arthur Honegger (1892-1955). Wie er niet bij hoorde maar er bij kan aansluiten is Maurice Ravel (1875-1937). Het was een goede keuze deze drie samen op een concertprogramma te plaatsen met werken die elkaar opvolgen en waar je een evolutie in ziet die, mogelijk zonder dat de componisten het beseften, duidelijk maakt dat ze de kinderschoenen waren uitgegroeid en toch ook teruggrepen naar de ernst.

Les Biches van Poulenc is een gekend werk dat verwijst naar de losbandigheid in Parijs toen het werk werd gecreëerd, we schrijven 1923. Het is mogelijk Poulencs beste compositie, een sterk orkestraal geheel waar de vijf delen knap op elkaar aansluiten.

Dirigent Giancarlo Guerrero (een bij ons nog onbekende Nicaraguaan waarvan we hopen hem nog meer aan het werk te mogen zien en vooral horen!) walste met het orkest doorheen dit werk waardoorheen je de onzedelijke lichtekooien ziet zwaaien met de benen. Je moest je ‘les Ballets Russes‘ van Sergei Diaghilev er bij fantaseren want dans – buiten de heftige bewegingen van de dirigent – was er niet. Wel kreeg iedereen de smaak te pakken met de interpretatie van Guerroro die een rijke orkestkleur toverde wat een krachtig applaus opleverde.

Minder gediend werd Maurice Ravel zijn Concerto voor piano in G. Invaller pianosolist Eric Le Sage heeft het werk op zijn repertorium staan, kent het van achter naar voor maar hij kon de ziel van dit werk helemaal niet vertolken. Het werd nogal slordig gespeeld en bekoring was afwezig. Het orkest moest matigen, het enthousiasme was ver te zoeken en zo ook bij het publiek dat van verveling, zeker in het Adagio, begon te kuchen. Jammer want een gemiste kans.

Veel beter verging het de 3de symfonie, de ‘liturgische’ van Honegger. Het enige dat de orkestklank en uitvoering nog beter kon maken, zouden de nog niet aangekochte nieuwe waardevolle strijkinstrumenten zijn. Sterke solo’s van viool en cello, bijna pakkende trage delen. Geen instrument ging verloren in de soms breed uitgesmeerde tutti’s waar de kopers misschien toch naar Wagner verwezen ook al is het onder meer dat wat Les Six net niet wilden doen. Zo zie je maar. Het Brussels Philharmonic bewees met deze uitvoering op gelijke voet te staan met de grote orkesten in Europa. Duimen op nog meer gezonde na-ijver van de collega symfonische orkesten in ons land (ook bij hen wordt de kwaliteit gestaag opgedreven) en ons kleine land bewijst alweer dat het groot kan zijn. Goed zo!

Vorig artikel

Orgelpunt ‘Flagey 75’ met Wiener Sängerknaben

Volgend artikel

Drama, wanhoop en passie

Volgend artikel
Allesbehalve harteloos: het Cuarteto Casals leverde met Shostakovich' vierde kwartet een beklijvende prestatie af.

Drama, wanhoop en passie

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

21 uur ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

2 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

5 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist