We volgen hen hier al een tijdje langer,  de muzikanten van het Hildebrandt Consort, o.l.v. organist en artistiek directeur Wouter Dekoninck. De manier waarop Dekoninck orgelpartituren van Bach bewerkt zodat ze speelbaar worden voor een voltallig barokorkest kreeg nogmaals volle (inter)nationale lof na afloop van de avant-première van hun Grosse Messe für Bach und Luther.

Een monumentale mis van Bach voor Luther uit 1739 en 2017

Hoe is dat nu allemaal technisch kunnen gebeuren? Eerst en vooral moet men rekening houden met de hele orgelpartituur.  Het betreft het minder gekende Dritter Teil der Clavierübung. Hoe maak je van zo’n orgelpartituur een partituur met partijen voor minstens vijf strijkers en vijf zangers erbij? Het is bijna onbegonnen werk. Noten dienen zo subtiel mogelijk verplaatst worden van orgel naar een bepaalde strijker. Dit op zo’n manier dat de muziek eigenlijk nog een hogere sfeer bereikt dan aanvankelijk, maar allemaal binnen de techniek die Bach zelf hanteerde wanneer hij orkestpartituren schreef. Een levenswerk noemde ik het na  het concert. Dekoninck lachte heel bescheiden ‘toch een jaar of zes’.

En dan hebben we het nog niet over de zangers gehad. De teksten komen uit de bijbelvertalingen van Luther, waarop de missen van destijds werden gebaseerd. De basis voor de werkmethode van Dekoninck waren andere cantates van de componist. De tekst diende minutieus uit mekaar gehaald te worden en nootje per nootje, stem per stem terug op de muziek geplaatst te worden.

Het resultaat? Een prachtige mis, helemaal in de stijl getrouw aan Bach. Vooral het lijdzame werd prachtig geaccentueerd door de strijkers. Het pallet aan zangers speelde met natuurlijke ernst en diepgang in op de strijkers die in dialoog stonden met het orgel. Men voelde natuurlijk adrenaline, maar dat maakte het enkel nog intiemer en tegelijk passioneel. Want dat doet de muziek van Bach; ze is religieus geïnspireerd, maar toch neemt ze je mee op reis naar hogere sferen van passie met een magistraal accent. En dat alles binnen een kader van juiste mathematiek. De muziek deed zijn werk, en ja… Het was op en top Bach.

Het mag gezegd dat de muzikanten die we aan het werk zagen allen jonge mensen van bij ons zijn. Dat maakt het nog zoveel specialer. Er leeft wat in Vlaanderen, er zijn jonge mensen die ons wereldwijd op de kaart zetten. Bach zei het zelf al: ‘man muss fleissig sein’.

Klassiek Centraal volgt hun project graag verder op en kijkt uit naar de grote première op twaalf oktober.

Helpt u ook met de crowdfunding t.v.v. de opname van de Grosse Messe? U kunt hen terugvinden op crofun.com

Vorige recensies over het Hildebrandt Consort en/of de Grosse Messe: klik hier


  • WAT: Grosse Messe 1739 für Bach und Luther
  • WIE: Hildebrandt Consort. organist Wouter Dekoninck, sopranen Elke Janssens en Aurélie Moreels, altus Rob Cuppens, baritons Joris Stroobants en Matthew Baker, tenor Pieter De Moor, violisten Madoka Nakamura en Ortwin Lowyck, alto Karina Staripolsky, cellisten Bernard Woltèche en Halewijn Devillé, contrabassist Eric Mathot.
  • WAAR: Sint-Geertruikerk Leuven
  • WANNEER: 9 augustus 2017, 20.30u
  • Foto: ©Stijn Dekoninck