Brussel en Antwerpen bieden heel wat middagconcerten deze zomer. Een van die concerten, in dit geval georganiseerd door Pro Musica Pulchra in de Sint-Andrieskerk– een van de vele prachtparels van de Brabantse gotiek in Antwerpen – bood op de affiche twee Russische muzikanten: sopraan Julietta Kocharova en pianiste Ksenia Ovodova.

Vier van de grootste componisten sierden het programma met een aantal zangstukken met orgelbegeleiding en een werk voor orgel: Bach, Händel, Mozart en Mendelssohn. Het duo Kocharova – Ovodova opende het middagconcert met de aria ‘Höre, Israel, höre des Herren Stimme’ uit Felix Mendelssohn (1809-1847) zijn oratorium Elias. Meteen werd de toon gezet en mochten we een krachtige sopraan horen die zeer nauwgezet begeleid werd door de orgeliste.

Indringend deemoedig klonk het Ave Maria opus 80 van Luigi Luzzi (1824-1876). Een fijnmazige begeleiding ondersteunde de sopraan die als het ware een biddende piëta werd in mimiek en gebaren. Voor mij persoonlijk was dit stuk het hoogtepunt in de zang van dit hartverwarmende middagconcert. De sopraan Julietta Kocharova zette het recital verder met de overtuigende aria ‘Mein glaubiges Herze’ uit de cantate BWV 68 van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en we kregen een orgel dat met een goed gekozen tempo inzette en het juiste register gebruikte. Wat wel wat opviel, is dat de uitspraak van het Duits moet bijgesleuteld worden.

Na de drie zangstukken, nam Kocharova even een stempauze en kreeg Ksenia Ovodova de kans om uit te blinken in de Partita nr. 4 BWV 828 van Bach. Het publiek voelde zich zo betrokken dat het uit enthousiasme het applaus niet kon tegenhouden terwijl er nog enkele delen moesten volgen. Na het concert was elkeen het volmondig eens: we hoorden iemand orgel spelen die veel meer podium verdient. Straffer nog was dat het de allereerste keer was dat Ksenia Ovodova orgel speelde in een concert. Voordien waren het vooral de piano en in mindere mate de pianoforte en het klavecimbel die ze tijdens concerten bespeelde.

Na deze aantrekkelijke partitavertolking, luisterde het aandachtige publiek naar het Alleluia uit Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) zijn eeuwig mooie sopraanwerk Exsultate, Jubilate K165. Het publiek zat te genieten, zoveel was duidelijk. Stilte tijdens het luisteren en luid applaus vulde de kerk.

Afgerond werd dit middagconcert dat een uurtje duurde met Let the bright Seraphim uit het oratorium Samson van Georg Friedrich Händel (1685-1759). Een goedgekozen gebruik van de beperkte registers op het orgeltje onderstreepten het feestelijke karakter van deze aria die met veel bravoure gezongen werd.

De middagconcerten in de Sint-Andrieskerk lopen tot het einde van de maand augustus en nadien is het wachten tot begin juli 2017 om opnieuw de gratis concerten van deze reeks te genieten.