• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 16 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Alexander Melnikov – Dmitri Sjostakovitsj : dubbel Gouden Label!

Redactie door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten
0
Sjostakovitsj, Alexander Melnikov, Harmonia Mundi
0
SHARES
16
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Gouden Label Over de voorgeschiedenis van dit monument in de pianoliteratuur kunnen we kort zijn. In 1950 kreeg Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) de toelating van het sovjetbewind om als lid van de jury in Leipzig de Tweehonderd-Jaar-Bach-Wedstrijd bij te wonen. 

Gouden Label Over de voorgeschiedenis van dit monument in de pianoliteratuur kunnen we kort zijn. In 1950 kreeg Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) de toelating van het sovjetbewind om als lid van de jury in Leipzig de Tweehonderd-Jaar-Bach-Wedstrijd bij te wonen. Hij kwam onder de indruk van Tatjana Nikolajeva die <Das Wohltemperierte Klavier> speelde. Voor Sjostakovitsj de impuls om zijn eigen set van 24 preludes en fuga’s te componeren. Bij zijn thuiskomst zette hij zich aan het werk en slechts drie en een halve maand later was hij er klaar mee. Nikolajeva – begaafd met een uitzonderlijk muzikaal geheugen – bleef het werk haar hele leven lang spelen.

Het zou Sjostakovitsj niet zijn als er geen lawine van kritiek zou verschijnen (vooral uit sovjethoek, maar ook door zogenaamde aanbidders): het is saai, controversieel, ontoegankelijk, te complex, primitief…

Waar halen ze het ?!              

Het is geen easy-listening. So what ? Controverse is vaak ‘gemakkelijk’ of gewoon na-apen van wat de criticus in kwestie elders gelezen heeft. Mind my words. Het zou niet het beste zijn dat Sjostakovitsj geschreven heeft. Lieve hemel. Het enige dat we  met zekerheid weten, is het feit dat voor een groot deel van zijn zeer bewogen leven het schrijven van werk voor piano solo niet bovenaan de agenda stond, laat staan preludes en fuga’s: het meest intellectueel beladen genre. De fuga’s kunnen op om het even welk instrument weerklinken, ja zelfs gezongen worden en de preludes zijn geschreven met orkest- of kamermuziek in gedachten. Maar Sjostakovitsj was een fenomenale pianist en ook dat hoor je eraan.

De Prelude nr. 1, in C zoals men dat kan verwachten, raakt geen enkele zwarte toets aan maar klinkt niettemin bijzonder exotisch. Het is ook intimistische muziek, bijna een gebed. Voor we verder gaan een pluim voor de pianofirma Jacek & Svetlo Piano’s die deze Steinway bijzonder goed gestemd en geïntoneerd kreeg… tot de beste Steinway in Vlaanderen (hebben we uit goede bron).

Over heel de lengte van het avondvullend megawerk, valt ook een goed gedoseerd (lees: matig) pedaalgebruik op van Alexander Melnikov (°1973), in 1991 laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd om maar één referentie aan te halen. Hij maakt indruk door zijn spel “in de toetsen”, af en toe uit de schouders – wat tot spanningen leidt en eigenlijk niet zo goed is – maar laat de piano klinken als een gesofistikeerd klokkenspel, vooral in de bassen. In de Prelude nr. 2 schiet de muziek in vijfde versnelling. Die is dan wel in a, maar kleine terts is hier geen synoniem voor melancholie noch verdriet. In Prelude nr. 4 in e (opnieuw een kleine terts dus) komt Sjostakovitsj de storyteller aan bod, wondermooi ‘verklankt’ door Melnikov. Naarmate de muziek vordert, worden we er helemaal door opgeslorpt. De zaal verdwijnt, het publiek (niet zo talrijk – de afwezigen hadden ongelijk), tot zelfs de piano en de pianist zelf verdwijnen op de achtergrond. Alleen de muziek vult ons hele lichaam. Dit is merkwaardig en gebeurt niet zo vaak. Met de ogen dicht laten we ‘het’ gebeuren. Het is geen ontroering van het genre kippenvel maar een wonderlijke, boeiende wereld die voor ons open gaat. De componist neemt ons mee op een exclusieve tocht, langs de meanders van een rivier, zeg maar krachtige stroom. Soms een Beethoveniaanse beschrijving van de natuur dan weer een zuiver cerebrale oefening à la Prokofiev en later opnieuw typisch Sjostakovitsj. Het laat je niet los.

Melnikov heeft de juiste sfeer te pakken en draagt die ook over op het publiek. Ik ben (gelukkig) niet de enige die roerloos zit te luisteren, te genieten van zo veel moois. Een muzikale waterval, maar niet van het type Niagara (overdonderend) maar eentje waar je als kleine mens nog bij kan. Het verrassende aan die waterval is het feit dat die af en toe ophoudt te stromen op een of ander subliem, onverwacht maar oplossend akkoord.

Schier bovenmenselijk houdt Melnikov de boog zeventig minuten lang gespannen, tot en met Prelude & Fuga nr. 12. De volgende prelude is duidelijk “de verzoenende aura van een nieuw begin”, dixit Melnikov.

Het tweede deel brengt ons de nummers 13 t/m 16, volgens Levon Akopian op de gulden snede van de 24. Nummer 15 zit boordevol spot met het criminele Rusland van na de revolutie; nummer 16, met een passacaglia als prelude is dan weer geworteld in een middeleeuwse bodem.

Het derde deel, na een tweede korte pauze, met een lang uitgesponnen laatste prelude en fuga vervolledigt deze epische cyclus.

Niet één seconde minder boeiend, laat staan vervelend, een hele zware avond lang. Want nogmaals: dit is geen muziek voor een theekransje of koffiepauze. Als luisteraar word je wel degelijk verwacht je aandacht bij de les te houden, maar wel beloond met een zaligmakende ervaring.

Deze integrale van de 24 Preludes en Fuga’s van Sjostakovitsj door Melnikov is ook te beluisteren op cd: Harmonia Mundi HMC 902019.20 die samen met het optreden een Gouden Label krijgt.

Vorig artikel

Jerusalem Quartet

Volgend artikel

Beminde Beethoven

Volgend artikel
Hannes Minnaar, Edo De Waart en deFilharmonie

Beminde Beethoven

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

21 uur ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

2 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

5 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist