• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 6 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

“Ah! Quel plaisir d’être chanteur”

Tim De Backer door: Tim De Backer
10 november 2014
in Concerten
0
Juan Diego Flórez: een luxueus juweel dat moeiteloos het hart van het publiek steelt.
0
SHARES
11
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Geen betere kop voor deze recensie als deze parafrase op een van de aria’s die Juan Diego Flórez zong in de Opéra Royal de Wallonie. Op zijn Europese tournee met Franse belcanto-aria’s had de tenor de Vurige Stede uitgekozen voor zijn optreden in België. Hij zong er met hart en ziel voor een warm en super-enthousiast publiek.

Geen betere kop voor deze recensie als deze parafrase op een van de aria’s die Juan Diego Flórez zong in de Opéra Royal de Wallonie. Op zijn Europese tournee met Franse belcanto-aria’s had de tenor de Vurige Stede uitgekozen voor zijn optreden in België. Hij zong er met hart en ziel voor een warm en super-enthousiast publiek.

De Peruviaanse tenor die er ondertussen zowat achttien jaar carrière heeft opzitten, treedt op in alle grote internationale operahuizen en geldt zowat als de vertegenwoordiger buiten categorie van de Italiaanse belcantostijl. Hij stelde voor dit concert (gepaard met een cd-opname: “Amour”, Decca 47859482) een mooi programma samen met aria’s uit het Franse stemvak. Populaire paradepaardjes hielden het evenwicht met minder bekende fragmenten. Zo hoorden we meezingers als Pourquoi me réveiller uit Massenets Werther naast de weinig bekende verfijnde aria Prendre le dessin d’un bijou uit Lakmé van Leo Delibes. De Franse componisten (Delibes, Bizet, Massenet, Berlioz, Gounod en Offenbach) werden in het tweede deel ook aangevuld met een aria uit een Franse opera van Donizetti, La Favorite. Het orkest van de Opéra Royal speelde ter afwisseling enkele instrumentale nummers van dezelfde componisten, zodat de eenheid van het concert bewaard bleef.

Ontroerend én geestig

Flórez staat elegant als een ranke, slanke man voor het orkest en schenkt van bij de eerste aria, “Prendre le dessin d’un bijou” zijn stem als een juweel aan het publiek. Het is een luxueus juweel, met de mooiste facetten, de heerlijkste glans. Flórez beheerst de meest halsbrekende coloraturen en hoogste noten alsof het geen moeite kost. Van techniek merk je niets, terwijl die feilloos haar werk doet. Het recitatief voor de aria uit Donizetti’s La Favorite zingt hij als een vloeiende inleiding op de subtiel-gefraseerde aria, die dankzij zijn nuance en vocale expressiviteit zelfs buiten de context van de volledige opera sensueel klinkt. Flórez heeft een perfect legato en treft direct de hoogste noten. Hij heeft bovendien de ademkracht om ze aan te houden zolang de partituur (of hijzelf) het verlangt. Zonder grote gestes te gebruiken – want de stem doet het werk – legt hij ontroering in de emotionele aria’s, maar hij kan evengoed geestig zijn in bijvoorbeeld de aria uit La Belle Hélène van Offenbach, die hij bovendien als allerlaatste bisnummer nog eens opnieuw deed. Puur zangplezier tot gejuich van het publiek.

Flórez’ stem is stralend en briljant en hij gebruikt ze op een intelligente manier om de muziek te dienen, niet om als een virtuoos wonder te pronken. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij het hart van het publiek steelt. Het Orchestre de l’Opéra Royal de Wallonie werd deskundig en gevoelig door het mooie programma gegidst door de jonge Amerikaanse dirigent Christopher Franklin. Het genoot duidelijk mee van de unieke gelegenheid deze ster te begeleiden.

Flórez maakte met zijn gulle bisnummers ruim goed dat het programma vrij kort was. Behalve een sereen-sentimentele aria uit Jérusalem van Verdi, plezierde hij het publiek met La Fille du Régiment, de Donizetti-opera waarmee hij via de live-uitzendingen en dvd waarschijnlijk het meest bekend geworden is. Dan volgde de flamboyante aria Ah, quel plaisir d’être slodat uit La Dame Blanche (Boieldieu). Een tikkeltje misplaatst in het geheel was toch wel La donna è mobile uit Rigoletto, maar hij kon natuurlijk pronken met de hoge C waar het publiek blijkbaar zat op te wachten. Maar dit is een minieme kanttekening bij een concert dat gewoon een fantastische avond was met een schitterend zanger.

Vorig artikel

Les chambres musicologiques

Volgend artikel

Metropolis huldigt eigen componisten

Volgend artikel
Metropolis koor en orkest, Arenbergkoor Herverlee, Koperensemble Bluesette Bornem, Jaak Gregoor

Metropolis huldigt eigen componisten

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

11 uur ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

4 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

5 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist