3 oktober 2018, precies 255 jaar geleden zat Leopold Mozart met zijn twee wonderkinderen, Nannerl en Wolfgang ergens in een taveerne in Tienen. Moe van de reis in de koets. De wegen in ons landje hadden ook toen al een slechte reputatie en stel je het maar voor, die koets, putten in de wegen en allicht ook een vaderlandse bui verse regen: artiesten putten er kracht uit…

Zeven jaar was de kleine Mozart, een leeftijd dat jongens toen in het slijk speelden – later deden de zevenjarige jongens dat trouwens ook, dan kan ik je bevestigen als ‘ervaringsdeskundige – maar Wolfie speelde liever klavier en viool en componeerde. Het is eens wat anders en omdat het niet alleen zo anders was, maar bovendien geniaal reisde papa Mozart heel Europa rond om overal waar maar kon zijn hooggetalenteerde kinderen voor te stellen, vooral daar waar er geld te rapen was. Dat geld stroomde minder vlot dan de snuifdozen en andere prullaria, maar het gezin kon zich toch veroorloven drie jaar rond te toeren, onder meer in de toenmalige Oostenrijkse Nederlanden.

Na het lezen van Yves Knockaert zijn boek ‘Wolfgang Amadée’, was een Tiense goudscharige handelaar in luxueuze mannenkledij, Bart Debbaut, zo in de ban dat hij, reeds groot Mozartliefhebber, meteen de grote zaal in De Manège vastlegde om op 3 oktober 2018 een Mozartconcert in te richten. Zo geschiede in de kleine Oost-Brabantse stad met haar mooie kerken. Je moet maar ambitie hebben want het oorspronkelijke idee één concert in te richten op die dag werd een Mozartweek en nog meer, het reisbureau Selectair van Peter Vandevelde liet zich meeslepen in de Mozartsfeer en richt in de loop van 2019 en zeer boeiende Mozartreis naar Oostenrijk in, begeleid door Liebrecht Vanbeckevoort. Groeit er hier een Mozartfestival analoog met de Haydnbiënale in Mechelen die zo succesvol was ruim 25 jaar lang?  Wij zeggen alvast: doen!

De affiche bood geen kleine jongens, maar doorwinterde musici die in hun carrière zowat alle hoeken van de wereld zagen. Roeland Hendrikx, onze laureaat Gouden Label Carrière 2018 en Liebrecht Vanbeckevoort die in 2012 een Gouden Label ontving voor zijn Schumann-cd, zouden concerteren begeleid door het orkest CascoPhil onder leiding van Ben Haemhouts.

Mozarts Mooiste Werken

Mag ik stellen dat Mozart zijn terecht beroemde klarinetconcerto net als zijn 23ste pianoconcerto tot zijn mooiste werken behoren? En dat zijn 41ste symfonie niemand koud kan laten? Deze drie werken en de ouverture van Le Nozze di Figaro zouden 600 toehoorders een zuivere Mozartavond bezorgen.

Na een stevige inzet met de ouverture gaf Roeland Hendrikx iedereen zin om na het concert zijn glansnieuwe CD met dat unieke concerto te kopen. Hij kon deze realiseren met niet minder dan het London Philharmonic Orchestra onder leiding van de onvolprezen dirigent Martyn Brabbins. Meer over deze CD lees je elders in ons webmagazine.

Liebrecht Vanbeckevoort liet ons kennismaken met de rechtsnarige Steinway van Chris Maene. Mozart klonk zo eens weer wat anders op dit toch wel helderder, sprankelender en boeiend klinkend instrument. Deze vernieuwde piano heeft toekomst als een zeer belangrijk concertinstrument. Het zal niet bij deze ene vleugel blijven en we mogen trots zijn op de verwezenlijking van Maene die zich nog meer internationaal bevestigt als een van de belangrijkste pianodenkers en -doeners in de wereld.

Een breedlachende en tevreden Ben Haemhouts groette het publiek hartelijk met een mooi menselijk gebaar naar zijn orkestleden na het spelen van de Jupitersymfonie, een werk dat telkens nieuwe ontdekkingen biedt, hoe dikwijls je het ook beluistert. Dit is meer dan de poort naar de romantiek, het is de romantiek. Ze is een boek op zich waard, iets voor Yves Knockaert of Bart Debbaut?


  • WAT: 255 Jaar Mozart in Tienen
  • WIE: Roeland Hendrikx, Liebrecht Vanbeckevoort, CascoPhil, Ben Haemhouts
  • WAAR & WANNEER: De Manège Tienen, woensdag 3 oktober 2018
  • FOTO’ S: © Klassiek Centraal