***** Wil je een bariton horen die in zijn stem de avondlijke rust van de ondergaande zon evoceert: luister dan naar Matthias Goerne in “An die untergehende Sonne”, het openingslied van de eerste cd van het meest recente (dubbel)album in de Schubertreeks die Goerne opneemt voor Harmonia Mundi.

***** Wil je een bariton horen die in zijn stem de avondlijke rust van de ondergaande zon evoceert: luister dan naar Matthias Goerne in “An die untergehende Sonne”, het openingslied van de eerste cd van het meest recente (dubbel)album in de Schubertreeks die Goerne opneemt voor Harmonia Mundi.

 

De twee cd’s brengen een boeiende mengeling van bekend (“Der Tod und das Mädchen”, “Auf dem Wasser zu singen”) en minder bekend repertoire (“Die Sterne”). De cd is alleen al de moeite voor het lange ontroerende lied “Viola”, dat zelden uitgevoerd wordt. Het is een prachtig verhaal over een eenzaam viooltje dat na de winter tevergeefs op een geliefde wacht. De fijnheid die Goerne – en ook pianist Helmut Deutsch – in hun vertolking leggen, is onweerstaanbaar aandoenlijk.

 

Boetseren

 

Goernes stem is nog steeds soepel, helder en zo kleurrijk als een regenboog. Zijn hoge register zit goed (“Die Rose”), zijn legato is feilloos. Hij boetseert zijn timbre met glans en nauwkeurigheid in dienst van de tekst. En dan de interpretatie: zoals steeds recht uit het hart. “Litanei” is ingetogen, van “Abendbilder” maakt hij een mooie scène die steeds aangrijpender wordt. “Der Zwerg” is niet zomaar een eentonige ballade, maar een feeëriek grimmig sprookje vol mysterie. Spannend. “Ganymed” is aangrijpend-extatisch.

 

De reeks Goethe-liederen van de tweede cd zet in met het geliefde “Wanderers Nachtlied” (“Über alle Gipfeln ist Ruh”), dat Goerne zeer intiem en zeer intens vertolkt. Al is de opeenvolging soms niet vanzelfsprekend, Goerne slaagt erin de ene emotie voor de andere in te wisselen: hij neemt je mee van lied tot lied, zonder storende breuk. Het natuurlijke vibrato dat de bariton af en toe in de stem heeft, is een pure uiting van ontroering – bijvoorbeeld in “Dass sie hier gewesen”, een van de weinige Rückert-gedichten die Schubert componeerde.)

 

Ook Eric Schneider als pianist bevestigt op deze tweede cd zijn talent als liedkunstenaar. De twee artiesten voelen elkaar perfect aan, wat ook al gebleken is uit hun samenwerking voor het tweede volume van deze reeks.

 

Een Schubert-opname die nog maar eens het heel persoonlijke en immense zangtalent van Matthias Goerne illustreert. Schitterend.