• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 14 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Vier Jaargetijden op accordeon

Ludwig Van Mechelen door: Ludwig Van Mechelen
18 december 2019
in Cd & DVD
0
The Four Saesons, Vivaldi, Nihad Hrustanbegovic, accordeon
0
SHARES
80
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

***** De Vier Jaargetijden van de rosse pastoor Antonio Vivaldi (1678-1741) hebben iets gemeen met Bach zijn Goldbergvariaties. Alle muzikanten willen ze op hun instrument uitvoeren, dat het nu een viool, een saxofoon, een marimba of in deze een accordeon is. Kan dat zomaar? Niet altijd, maar soms zeker wel…

Via onze Facebook Fanpagina kwamen we in contact met de in Nederland wonende Bosniër Nihad Hrustanbegovic, accordeonist. Hij nam de Vier Jaargetijden op en presenteerde de CD tijdens een druk bijgewoond en toegejuicht concert in het Concertgebouw van Amsterdam.

Net als de cd met de Goldbergvariaties op accordeon, moeten we met deze uitvoering onze oren laten gewennen. Er is een wezenlijk verschil om de vermelde Bach of de Vivaldi te verteren. Beide werken zijn aartsmoeilijk en worden soms onderschat en te vluchtig uitgevoerd, maar Vivaldi’s jaargetijden liggen vlotter in het oor dan Bachs variaties. Je mag er bovendien van uitgaan, dat het orkestwerk uitvoeren op accordeon (of ander toetsinstrument) hoe dan ook meer inspanning vraagt, dan de bekende variaties van Bach op een ander klavierinstrument dan bvb. een klavecimbel te spelen, precies omdat ze voor een klavier zijn geschreven en niet voor een orkest zoals de Vier Jaargetijden.

Hrustanbegovic is gegaan voor een zo getrouw mogelijke weergave van de originele partituur. Een opdracht om ‘u’ tegen te zeggen want een orkestwerk transcriberen om het solo op accordeon te spelen zonder de partituur geweld aan te doen, het is een opdracht die nooit eerder iemand zo nauwgezet voor zijn rekening nam.

Het moet gezegd dat de accordeonist zijn verregaande studie van de partituur en van de literatuur over deze Vier Jaargetijden resultaat afgeworpen heeft. Het barokke karakter boet totaal niet in. Bovendien maakt Hrustanbegovic gebruik van de registers en perkt de bourdon in waardoor de vele details die het werk zijn unieke karakter geven, ten volle tot hun recht komen. De accordeonist weet over heel de lijn goed weer te geven wat Vivaldi allemaal in zijn Vier Jaargetijden stopte. Dat is meer dan wat vrolijke of donkere melodieën en akkoorden. We gaan het hier niet nog eens uit de doeken doen, maar wie meer wil lezen over de inhoud van Vivaldi’s werk, vindt behoorlijk wat info, in het Nederlands (goed punt!) in het tekstboekje van de CD.

Wie denkt dat een accordeon alleen maar goed is om folkloremuziek mee te begeleiden, heeft het fout en dat weten we al langer. Het moet echter nog eens benadrukt worden dat er een groot repertorium originele muziek bestaat, muziek van soms verbazingwekkend hoog niveau. In Oost-Europa is de accordeon kunnen doorgroeien tot concertinstrument, zeker na het einde van WOII. De vele nieuwe composities zijn er een bewijs van, maar de uitmuntend geschoolde accordeonisten willen ook wel eens wat anders dan hedendaags werk en onder meer om die reden gooide Nihad Hrustanbegovic zich op Vivaldi’s Vier Jaargetijden.

Gewaagd? Jazeker! Geslaagd? Jazeker! Aan elke muzikale eis van het genie Vivaldi wordt voldaan. Ach, soms hoor je wel eens ‘iets raars’, maar dat is dan het wisselen van het register (kan je soms horen zoals bij orgels). De reden waarom de accordeonist koos voor dit overbekende werk, is bewijzen dat accordeon meer aandacht verdient bij ons. Hij wil bewijzen dat zijn instrument een volwaardige plaats mag opeisen tussen de erkende concertinstrumenten. Welaan, die bewijzen levert hij en we mogen wensen dat zijn bewijzen mogen bekrachtigd worden voor hem, zijn collega’s en dat komende generaties de ingeslagen weg verder succesvol mogen bewandelen.

Vorig artikel

Vier handen dienen pianoforte en…

Volgend artikel

Ciboulette

Volgend artikel
Ciboulette, Reynaldo Hahn, Fra Musica

Ciboulette

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

19 uur ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

21 uur ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

2 dagen ago
who wants to dance with me

who wants to dance with me

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist