De vakantiedagen kunnen soms leemtes geven om tal van redenen. Wij geven u een aantal besprekingen van fraaie opnames die het vakantiegevoel zeker zullen aanwakkeren.

***** Hannes Van Beethoven of Ludwig Minnaar?

Een titel kan soms een hele inhoud verraden en dat is mogelijk wat met het wisselen van de voornamen al gebeurt. Of toch niet? Challenge Classics heeft een reeks opnames met werken van Ludwig Van Beethoven waar pianist Hannes Minnaar, 3de laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd 2010, centraal staat.

Wat een gelukkige keuze toch om die fijnzinnige hooggetalendeerde Nederlander de muziek van het genie uit Bonn (met wat Vlaamse wortels) te doen uitvoeren. Minnaar is een zacht geaard karakter en dat hoor je in al zijn vertolkingen, zo ook in de twee pianoconcerto’s, vier en vijf, die hij uitvoert als solist, begeleid door het Nederlands Symfonisch Orkest onder leiding van Jan Willen de Vriend. Zoals ze samen passen, de pianist en het orkest, zo passen ze niet samen. De Vriend legt het accent op de ‘harde’ Van Beethoven, Minnaar plaats de Liefde en Schoonheid die Beethoven ook typeert, in het daglicht. Zo vullen soms bijna te zacht en soms te hard elkaar aan en krijg je een toch wel boeiend samenspel dat de extremen van Van Beethovens karakter exposeert.

Wie inhoudelijk meer wil weten over beide concerto’s, kan meer lezen in het boekje maar dan moet dat ofwel in het Engels of het Duits. De Nederlandse productie is de eigen taal vergeten. Altijd weer jammer en daar geven we slechte punten voor. Hoe dan ook, wie wil luisteren en nog eens luisteren en later nog maar eens, die kan niet verkeerd doen met te kiezen voor deze opname die je vrolijk maakt, die je nieuwe kleuren doet ontdekken in deze beroemde werken, die je inzicht geeft in Beethoven zijn natuur. Ondanks de talloze opnames van de Beethovenconcerto’s van Ludwig Van Beethoven, kan het geen kwaad deze in huis te halen.  Vijf sterren geven we niet zomaar.

**** Feestelijk Oratorium Joshua, Händel

Wie ‘oratorium’ hoort met daarbij de naam Händel, denkt meteen aan zijn (terecht) beroemdste oratorium, meteen het allerbekendste van alle oratoria, The Messiah. Welja, dat oratorium met dé Alleluia. Maar Händel componeerde nog meer oratoria, waaronder Joshua en ja, ook dit oratorium heeft een ‘Alleluia’.

Het mag niet de reden der redenen zijn om dan maar ook gauw dit werk in huis te halen. Het mag een van de redenen zijn, maar we geven u nog meer argumenten om eens wat anders dan The Messiah te beluisteren en toch ook meer dan voldoening te genieten.

Neem nu alleen al die ouverture en het openingskoor van dit oratorium… Alleen al daarvoor zou je dit oratorium kopen. Het oratorium bejubelt de heldhaftige zegen van de joden onder leiding van Josua op de Kanaänieten, nadat ze 40 jaar rondgedoold hadden. Of die overwinning, zeg maar uitroeiing van dat volk zo heldhaftig was, mogen we vandaag de dag meer dan in twijfel trekken. Hoe dan ook, in Händels tijd zag men dat allemaal anders en werd het heroïsche dik in de verf gezet.

Mocht het niet vermeld staan, zou je op generlei wijze kunnen vermoeden dat deze zeer weelderige, soms wat te heftige en niet altijd even fraserende opname, een live realisatie is. Accent Classics weet wat ze aandurven. Een schare sterke solisten, een uitmuntend barokorkest en koor en een dirigent die er samen met zijn musici ten volle voor gaat, geeft hier een energieke Händel zoals we hem kennen uit zijn allerbeste werken. Ja ga ervoor !

DVD Libera Angels Sing… een keer wat anders

Geen quotering bij deze opname? Dat klopt en we vertellen u zo meteen waarom. Het Engelse knapenkoor Libera uit Zuid-Londen presenteert op de jongste dvd een liveopname gemaakt in de ‘Basilica of the National Shrine of the Immaculatae Conception’, Washington DC.

De zangkwaliteit van dit knapenkoor staat boven alles. Zuivere bijzonder goed ‘op zijn Engels’ gevormde stemmen. De werken die ze op deze opname zingen, zijn in een uitzonderlijk goed evenwicht, niet één stem komt boven de andere uit en zowat elke koorknaap is bovendien solistisch gevormd. En toch geen quotering, wat is dan dan, vraagt u zich af… De muzikale begeleiding en het semi-commerciële in scène zetten doen ons vragen stellen. De soft klassieke, chansonachtige instrumentale begeleiding doet mijns inziens toch wat afbreuk aan de kwaliteit van het koor. Ook de belichting en het heen en weer wandelen van de knapen draagt op zich niet bij tot de muzikale kwaliteit. Het kan en zal wel mensen die niet vertrouwd zijn met de klassieke muziek kunnen overhalen voor meer klassiek te gaan. Ook jongere kinderen, en zeker jongens, zullen zich aangesproken kunnen voelen om zich bij een knapenkoor aan te sluiten. Ik kan het elke jongen alleen maar aanraden want de sfeer, de zang, de optredens, de herinneringen… het blijft heel uw leven een sterke herinnering die je persoonlijkheid meer dan positief beïnvloedt.

Mag ik stellen dat Libera een soort showkoor is dat voor de zang 100% de klassieke vorming kiest, maar gaat voor een lichter programma om een publiek te bereiken dat veel ruimer is dan het gekende klassieke publiek? Ondanks ik, strenge recensent, ergens op mijn honger blijf zitten, durf ik u deze dvd aanbevelen, zeker als u aan de musici van morgen, waaronder kandidaat koorknapen, duidelijk wil maken dat in een knapenkoor zingen helemaal niet saai is…