***** Eens te meer ontpopt de Duitse lyrische sopraan Diana Damrau zich als een wonderlijke klankentovenares. Dit keer in repertoire dat lang niet zo populair is als Mozart of belcanto. Haar aanpak van de Grand Opéra van Giacomo Meyerbeer voegt een apart aspect toe aan de kunst en kunstzinnigheid van de zangeres.

In de inleiding bij de cd bekent de sopraan zelf dat deze componist tot haar to-dolijstje behoorde, toen ze elf jaar geleden haar contract met de platenfirma tekende. Een plan dat nu realiteit geworden is. Damrau kan zich niet alleen vocaal uitleven, maar de cd is tegelijk een manifest van haar bewondering voor de orkestrale kracht van de componist en de emotionele rijkdom van de opera’s. Diana Damrau beperkt zich bovendien niet tot de “grote titels” van Meyerbeer als Le Prophète of Les Huguenots, maar ze benadert hem zeer veelzijdig, met naast de Franse opera’s ook enkele Duitse en Italiaanse werken.

De aria die ze zingt uit de Duitstalige opera Alimelek oder die beiden Kalifen doet trouwens heel sterk Weberiaans melodieus aan en herinnert aan Agathe in Der Freischütz. Uit L’Etoile du Nord zingt ze een prachtige aria met de fluit als echo. Plaisir des cieux, ô rêve heureux lijkt wel een frase uit deze aria die zo op de hemels mooie stem van Damrau toepasselijk is. Ze zingt de coloratuur met frisse en perfect gebonden toon. En wat een aangenaam timbre heeft deze zangeres! Nooit scherp of schril, daarentegen waar gepast ook heerlijk teder en met een wonderlijk pianissimo (Il crociato in Egitto).

Genieten, maar met mate

De aria die enige bekendheid geniet is de coloratuur van Dinorah uit Le Pardon de Ploërmel, Ombre legère: Damrau danst en zwiert moeiteloos als een verleidelijke schaduw en het orkest volgt en huppelt overtuigend mee. De zuiverheid van de vaak extreem hoge noten is verbluffend en de zekerheid waarmee ze gekunstelde muzikale buigingen beheerst, maken haar zangstijl tot grote kunst. Een cd die dus de ontdekking van weinig bekend repertoire koppelt aan vocale effecten. En dan wordt een beluistering van dergelijke aria’s bijna anderhalf uur lang (81’27”) misschien net te veel van het goede. De oplossing: niet alles in één slok behappen.

Deze cd bevestigt hoe dan ook wat een grote artieste Diana Damrau is en haar eigen inbreng in de cd-teksten openbaren de diva tegelijk als een toffe persoonlijkheid!


  • WAT: Grand Opéra – werken van Giacomo Meyerbeer (1791-1864)
  • WIE: Diana Damrau, Orchestre et Choeur de l’Opéra National de Lyon o.l.v. Emmanuel Villaume
  • UITGAVE: Erato 0190295848996