• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 24 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Venecie mundi splendor

Redactie door: Redactie
14 juni 2015
in Cd & DVD
0
Venecie Mundi Splendor, Marvels of Medieval Venice Music for the Doges, La Reverdie
0
SHARES
13
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Nominatie Gouden Label –  Een nieuwe cd van het ensemble La Reverdie toont aan dat Venetië reeds in de 14de eeuw een bloeiende religieuze muziekcultuur had. Alweer een ontdekking.

Nominatie Gouden Label –  Een nieuwe cd van het ensemble La Reverdie toont aan dat Venetië reeds in de 14de eeuw een bloeiende religieuze muziekcultuur had. Alweer een ontdekking.

Als we de naam Venetië horen denken we meteen aan de barok en aan het maniërisme.  Muziekhistorisch komen ons dan meteen de namen Willaert, Monteverdi en de Gabrieli’s voor de geest. La Reverdie’s recentste opnameproject   Venecie mundi splendor, brengt daar verandering in. De opname van een verzameling feestelijke  motetten, gecomponeerd voor de Venetiaanse dogen van de late 14de en vroege 15de eeuw toont aan hoe rijk de muziekcultuur ten tijde van de late middeleeuwen in Venetië reeds was, alhoewel we, als u het mij vraagt, de renaissance in Italië gerust mogen laten beginnen in het duecento (13de eeuw). Dit  hoogst origineel project omvat  motetten die volgens het laatste musicologisch onderzoek  gecomponeerd zijn voor zes dogen van de Venetiaanse republiek, van Francesco Dandolo (1329-1339) tot Francesco Foscari (1423-1457), jawel, deze van Verdi. De componisten waren Marchetto da Padova, Francesco Landini, Johannes Ciconia (afkomstig uit Luik), Antonius Romanus, Cristoforo dal Monte en Hugo de Lantins.

Schitterende muzikale traditie

Opgenomen  met de schitterende akoestiek van het Cenacolo van het San Giorgio Maggiore Klooster in Venetië,  brengt La Reverdie voor het eerst composities  geschreven tussen 1330 en 1430 ter ere van de Venetiaanse dogen of  gecomponeerd voor de stad Venetië. De titel is ontleend aan de tekst van een motet van Johannes Ciconia, gecomponeerd  ter gelegenheid van de aanhechting  in 1406 van  Padua bij de Republiek Venetië. Het project omvat de ceremoniële motetten die werden gecomponeerd ter herdenking van politieke, diplomatieke of devotionele gebeurtenissen of voor verkiezingen van de dogen.

Deze schitterende muzikale traditie begon in Venetië ten tijde van doge Francesco Dandolo, toen Marcehettus de Padua Ave corpus sabctum gloriosi componeerde ter gelegenheid  van het jaarlijkse bezoek van de doge aan de abdij van San Giorgio Maggiore. Een verschil met het Frans motet was dat de Italiaanse motetten driestemmig waren, dat ze door de canonische inzetten beïnvloed waren door de caccia en de stemmen meestal  twee verschillende teksten hadden. De tenor was  vaak niet langer gebaseerd op een bestaande gregoriaanse melodie of cantus firmus, met uitzondering van bvb. het Credo en Gloria op deze cd van Antonius Romanus. Ze was vrij gecomponeerd en verliep in een trager tempo dan de andere  twee stemmen. Het motet maakte gebruik van verschillende vormen van imitatie,  van hoquetus (korte en frequente onderbrekingen van de melodie door  afwisselende verdeling ervan tussen de verschillende stemmen) en was gekenmerkt door een rijke combinatie van gelijktijdige declamatie van de tekst en  melismatische zinnen, typisch voor de gotische Ars nova.

Verfijnd ensemble

Een rijk en gevarieerd muzikaal ensemble met zowel zangers als  instrumentalisten, staat in voor de uitvoering van de hoogstaande, muzikale kwaliteiten van dit repertoire. Een verfijnd ensemble van instrumenten, bekend als de bassa capella, bestaande uit organetto, violen, harp, luit, blokfluit en cornet,   gecombineerd met cornet en trombone, brengt samen met een gemengd vocaal ensemble deze zelden gehoorde maar buitengewone muziek weer tot leven. Van  belang is ook de eerste opname op deze cd  van een nieuw gereconstrueerd motet van Francesco Landini,  waarvan men slechts één stem had.

Op de cd ontdekt u  o.a. werk van Antonius Romanus, voor zo ver we weten de eerste “magister cantus” van de San Marco, een motet van Marchettus de Padua, koorleider van het jongenskoor van de kathedraal van Padua, motetten voor de dogen Tommaso Mocenigo en voor Francesco Foscari,  Plaude decus van Christoforus dal Monte en Christus Vincit van Hugo de Lantins, lid van de Malatesta kapel. Christus Vincit werd naar alle waarschijnlijkheid gecomponeerd voor de kroningsceremonie die plaats vond op de Scala dei Giganti van het Palazzo Ducale na de Mis  in San Marko.

Uniek repertoire

Hoewel wat eentonigheid omwille van de quasi gelijke, langzame tempi deze cd niet vreemd is, mag u ze, als u houdt van die heerlijk archaïsche, parallelle leidtonen ter bevestiging van de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de twee stemmen t.o.v. de discant, voor geen geld ter wereld missen. Dit repertoire is uniek, niet alleen voor haar bijzondere historische betekenis omdat veel van de motetten gekoppeld zijn aan een historische gebeurtenis, maar vooral ook als  waardevolle getuigenis van de prachtige muziekcultuur die Venetië in de 14de en 15de eeuw reeds had.

En omwille van de authenticiteit en originaliteit van deze verruimende en vernieuwende herontdekking, de gewijde, verheven sfeer  en omwille van de prachtige stemmen, verdient deze cd onderscheiden te worden. Een magnifieke cd! Warm aanbevolen.

Vorig artikel

De violist als acrobaat

Volgend artikel

Een half moderne Tempest

Volgend artikel
The Tempest inspired by Shakespeare

Een half moderne Tempest

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

2 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

3 dagen ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

3 dagen ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist