• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 3 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Tudor Queens

Intense en emotioneel geladen samenwerking tussen Diana Damrau en Antonio Pappano

Lucrèce Maeckelbergh door: Lucrèce Maeckelbergh
14 november 2020
in Cd & DVD
0
Tudor Queens
0
SHARES
116
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Nominatie Gouden Label – Op deze cd zijn de bloedstollende finales bij elkaar gebracht uit drie opera’s die Gaetano Donizetti componeerde rond het Engelse koningshuis. Ze leveren vocale hoogstandjes op voor Diana Damrau gepaard met de dramatische spanning waar Antonio Pappano een patent op heeft. Het belooft dus een super-de-luxe opname te worden.

De eerste Tudor Queen waar we kennis mee maken, is de tragische Anna Bolena. De scène is een combinatie van waanzins- en sterfscène. De passage zet in met een prachtig koorfragment, waarin het koor van de Accademia di Santa Cecilia ons meteen in de dynamiek en de bewogenheid van het drama dompelt. In Al dolce guidami, de eerste aria van Anna die door de Engelse hoorn prachtig wordt ingeleid, mijmert ze over haar verloren geliefde Percy. Diana Damrau toont zich een icoon van de expressieve dramatische coloraturen die Donizetti componeert. Ze beheerst alle variaties van luid en zacht, bereikt de ijle hoogte met volle stemkracht. De aria wordt even onderbroken door de feestmuziek, aangezien het huwelijk van Enrico met zijn nieuwe vrouw Giovanna tegelijk met de terechtstelling van Anna Bolena plaatsheeft! In de cabaletta Coppia iniqua (schandelijk koppel) schenkt Anna het nieuwe paar vergiffenis en slaagt Damrau erin de virtuoze trillers en extreme tessituur emotionele waarde te verlenen.

Het fragment is exemplarisch voor de volgende aartsmoeilijke passages uit Maria Stuarda en Roberto Devereux. Ook de finale van Maria Stuarda is de culminatie van de opera. Dankzij haar lyrische intensiteit geeft Damrau zowel uitdrukking aan het lijden en de angst van Maria als aan haar trots. De stem is weelderig, vol en flexibel. Met grandeur gaat Maria Stuarda de terechtstelling tegemoet. In Roberto Devereux is Elisabetta de protagoniste. In de finale moet Roberto de rivaliteit tussen Elisabetta en haar gezelschapsdame Sara bekopen met de ter dood veroordeling. Na zijn terechtstelling is Elisabetta ten prooi aan angstvisioenen die haar tot waanzin drijven: Quel sangue versato. Het is zowel emotioneel als vocaal een halsbrekend slot van de opera, met een dramatische spanning die dankzij het schitterende orkest van Santa Cecilia en de gedreven dirigent Antonio Pappano ijzingwekkend aangrijpend is. De zangers in de andere partijen zijn zorgvuldig geselecteerd uit de “Fabbrica”, het Young Artist Program van het Teatro dell’Opera di Roma en ontgoochelen nergens.

Grote vrijheid

Het is altijd boeiend als artiesten bij hun prestatie een persoonlijke visie op het uitgevoerde werk geven. Graag haal ik dan ook enkele citaten aan die Damrau in het cd-boekje meegeeft. De reeks te vertolken karaktertrekken die ze in zijn muziek ervaart, is indrukwekkend: “Donizetti geeft deze koninginnen in hun min of meer historisch authentieke opera’s eindeloze gevoelsdimensies […] Vooral toont hij ze in hun vrouwelijkheid. Hij geeft hun bereidheid tot liefde, barstende tederheid, onstilbaar verlangen, kwetsbaarheid, grandioze allure, sterkte, geloof, ijdelheid, trots, genadeloosheid, verzekerdheid en hardheid, verantwoordelijkheid en machtsbewustzijn, woede, ergernis, vertwijfeling, machteloosheid, hopeloosheid, treurigheid […] een gevoel van doodsangst ligt er steeds onder.” Ze stelt ook dat Donizetti’s muziek de stem grote vrijheid laat en ze ondersteunt door sfeer, energie en wondermooie melodieën.

Damrau spreekt ook mooie woorden van dank voor het orkest en zijn dirigent: “Antonio Pappano is een meester van deze kunst en de beste partner die men zich voor zo’n project kan inbeelden. Wat hij en zijn onschatbaar Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia in elk moment van de opname aan knisterende energie, inspiratie en concentratie opbrachten, kan enkel vleugels geven! Ik dank hen daar heel erg voor!”

Dit is een cd die ons verwent met heerlijk belcanto en tegelijk een weergave is van een intense en emotioneel geladen samenwerking.


  • WAT: Tudor Queens, met muziek van Gaetano Donizetti (1797-1848) uit de opera’s Anna Bolena, Maria Stuarda en Roberto Devereux
  • WIE: Diana Damrau (sopraan), Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia & Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Antonio Pappano
  • UITGAVE: Erato 0190295280932
  • BESTEL VIA JPC 
Tags: Anna BolenaAntonio PappanoDiana DamrauEratoGaetano DonizettiKlassiek CentraalRoberto DevereuxTudor Queens
Vorig artikel

Bachs cellosuites op gitaar

Volgend artikel

Jonathan Powell is de ideale Sorabji vertolker

Volgend artikel
Jonathan Powell is de ideale Sorabji vertolker

Jonathan Powell is de ideale Sorabji vertolker

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

2 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

3 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

3 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist