• Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Menu
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Facebook-f
Instagram
Spotify
Home Recensies Cd & DVD

Transparante Bach-wereld

Lucrèce Maeckelbergh door: Lucrèce Maeckelbergh
28 juni 2018
in Cd & DVD
0
Transparante Bach-wereld
9
SHARES
83
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

***** Het moet niet altijd Paas-of Kersttijd zijn om aandacht te besteden aan cantates van Johann Sebastian Bach. Zeker niet als men ze kan beluisteren in zo’n gave en typisch Herreweghiaanse opname als deze met de drie Leipzig Cantatas BWV 101-115-103, verschenen op zijn eigen label Phi.

Het zijn drie cantates die Bach componeerde in zijn tweede “Jahrgang” als Thomascantor in 1724-25. Het Lutheraans koraal vormt telkens het slot van elke cantate. De rest van de teksten zijn ontleend aan Christiane Mariane von Ziegler, de dichteres uit Leipzig van wie Bach wel vaker libretti gebruikte, en aan kerkliederen van Martin Moller. Het resultaat is telkens een cantate van zes of zeven delen, beginnend met een koor, gevolgd door enkele aria’s en recitatieven, en eindigend op een koraal.

Innige sfeer

Herreweghe kiest met zijn Collegium Vocale voor een twaalfkoppig koor – inclusief de solisten – en een kamermuzikaal orkest voor de strijkers, zodat de blazers op de voorgrond komen en de koorstemmen homogeen ingebed worden op een achtergrond van sterke, betekenisvolle kleuren. Biddend om erbarmen, zonden bezwerend of vol vertrouwen op vergeving: elke geloofsnuance krijgt een gepaste verklanking. In de beeldrijke en precieze klank die Herreweghe de spelers uit hun instrumenten laat toveren, wordt sfeer en innigheid gecreëerd. De hobo speelt een heerlijke hoofdrol, de continuo legt een begripvol, teder tapijt voor de solisten, de blokfluit zweept op in de koorinzet van BWV 103. Een uitvoering zacht glinsterend als het spel van zonlicht in een glasraam, indringend als het over zonde en bekoring gaat, maar vooral innig, zoals in de gebedsaria voor de sopraan in BWV 115 met subtiele fluitsolo.

Het solistenkwartet bestaat uit de vertrouwde Bach-bas Peter Kooij met zuivere, gepast sobere klank, de alt Damien Gillon met vloeiend en zacht timbre – jammer dat zijn Duits onverstaanbaar is. Tenor Thomas Hobbs zingt met zijdige tenorstem, zij het met soms te sterk vibrato. Dorothee Mields zingt zoals steeds met haar heerlijke frisse sopraan. De boven vermelde aria Bete aber auch dabei is een heerlijk staaltje Bachzangkunst.

Herreweghe neemt ons mee in een transparante Bach-wereld van bezinning en innigheid. Een prachtige opname om auditief van te genieten en mentaal tot rust te komen. Zoals de zachtwuivende korenaren op de cd-cover.


  • WAT: Johann Sebastian (1685-1750) | Bach Du treuer Gott. Leipzig Cantatas BWV 101-115-103
  • WIE: Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
  • STEMMEN: Dorothee Mields (sopraan), Damien Gillon (alto), Thomas Hobbs (tenor), Peter Kooij (bas)
  • UITGAVE: Phi, PLPH 027

 

1 of 1
- +
Tags: Collegium Vocale GentDamien GillonDorothee MieldsKlassiek CentraalLucrèce MaeckelberghPeter KooijPhiPhilippe HerrewegheThomas Hobbs
Vorig artikel

Uitreiking Gouden Labels 2017-18 – Verslag

Volgend artikel

Nachtmerrie van drank, drugs en seks

Volgend artikel
Nachtmerrie van drank, drugs en seks

Nachtmerrie van drank, drugs en seks

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

11 uur ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

15 uur ago
Time travelling in the form of a waltz

Time travelling in the form of a waltz

2 dagen ago
Tijdreizen in de vorm van een wals

Tijdreizen in de vorm van een wals

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart

Add New Playlist